15 tips för när du äter ute

Med hjälp av dessa tips kan du fortsätta att äta ute även medan du går ner i vikt.

Vi bad några medlemmar dela med sig av sina tips för hälsosamma restaurangbesök, från hur man gör kloka val när man beställer till hur man hanterar portioner i restaurangstorlek. Vi fick massor av svar. Här följer 15 tips på vad de hade att säga.

 

Förbered dig

  • 1. Om du inte känner till restaurangen sedan tidigare, ring i förväg eller läs menyn på internet innan du går dit.
  • 2. Ät ett litet mellanmål innan du går på restaurang. Det kommer inte bara att stilla hungern utan även påminna dig att äta klokt.
  • 3. Bestäm innan du går hemifrån vilken mat och dryck som bäst passar din SmartPoints budget. Om du sedan kommer till restaurangen och dagens rätt låter för god för att avstå, gör då ett snabbt överslag för att försäkra dig att du verkligen vill ändra dig.
  • 4. Börja rätt . Börja med en soppa - en som inte är gräddig utan buljongbaserad. Det stillar hungern och kan hindra dig från att äta för mycket.
  • 5. Börja med en sallad. Be om dressingen vid sidan av och istället för att hälla på den kan du doppa gaffeln först i dressingen och sedan i salladen.

 

Välj klokt

  • 6. Öppna inte ens menyn! Se helt enkelt till att veta vad du vill äta innan du kommer fram.
  • 7. Undvik all friterad mat.
  • 8. Be att få dressing, sås, smör och gräddfil vid sidan om istället för på tallriken.
  • 9. Beställ en tomatbaserad pastasås som marinara hellre än en carbonara. Av enkel rätt äter man sig mätt.
  • 10. Vilken rätt du än beställer, se till att den innehåller mycket grönsaker – även om du väljer pizza! Välj hellre en smörgås med sallad än en med salami, eller en grönsaksomelett istället för en med ost.
  • 11. Var inte rädd för att be om att få vissa ingredienser utbytta. De flesta restauranger tillgodoser gärna dina önskningar. Om den grillade fisken serveras med pommes frites, be då att få kokt potatis istället.

 

Hantera portionerna 

  • 12. När det gäller buffé, ta ett varv och se vad som finns innan du lägger något på tallriken. Nyckeln är att komma ihåg att du äter för att bli mätt och belåten, inte för att få valuta för pengarna.
  • 13. Dela en efterrätt med din middagspartner.
  • 14. Ha rätt inställning. Att fira handlar om att vara ute med familj och vänner, inte om maten som serveras.
  • 15. Ha kul och kom ihåg att maten inte behöver vara din fiende.  Du kan definitivt gå på restaurang!