Veckans tema

10 myter om träning

Vi slår hål på myter och ger dig sanningar som kan sänka tröskeln till att röra på dig mer.

Många har en föreställning om att träning är dyrt, att man måste gå till ett gym, att det måste var jobbigt, att man måste träna på ett speciellt sätt för att det ska vara lönt. Men också att träning bygger muskler som gör att man inte går ner i vikt. Hur vi tänker kring träning påverkar hur vi agerar. Det är därför som envisa myter och missuppfattningar kan få oss att röra på oss för lite.

Forskning visar att om vi rör på oss kan vi öka vår viktminskning med 20%. Eftersom många rör sig för lite är det dags att slå hål på några vanliga myter och ersätta dem med sanningar och strategier som hjälper dig att röra på dig mer.

  1. Sanning: All aktivitet räknas! Du behöver inte träna hårt under en timme. All rörelse räknas, så ta en kort promenad när du har möjlighet. 10 minuter här och 10 minuter där blir många minuter i längden.
  2. Sanning: Du behöver inget gym eller speciella redskap så spara dina pengar. Du kan nå ditt aktivitetsmål bara genom att gå i trappor, leka med dina barn, cykla till affären eller stretcha framför TV:n. 
  3. Sanning: Du kan börja där du är idag. Det är bättre att börja med något du kan göra idag och utöka efterhand. En snabb promenad, några knäböj, en cykeltur. Gör vad som helst som får din puls att öka.
  4. Sanning: Styrketräning är nyckeln (och verkligen ingen stor grej). Glöm vad du kanske hört om styrketräning. Det krävs nämligen inte ett gym med stora hantlar eller skivstänger för att styrketräna. Prova att göra några enkla styrkeövningar hemma. Själva grejen är att du ska jobba mot tyngdlagen för att få motstånd. Prova t ex att ställa dig i “plankan” eller att göra några utfallssteg eller armhävningar. 
  5. Sanning: Det handlar inte bara om att lyfta vikter. All aktivitet som gör att dina muskler får jobba mer än de är vana vid gör dig starkare. Det betyder att tungt trädgårdsarbete eller att bära tunga matkassar räknas. 
  6. Sanning: Den som har kul kommer att lyckas bäst. Träning ska inte kännas som ett jobb du måste göra. Gör något som du tycker är roligt så är chansen större att du kommer att göra det igen. 
  7. Sanning: Den optimala tiden för träning är när som helst. Träning förbränner lika många kalorier oavsett när på dagen du tränar, så du behöver inte oroa dig för hur du ska hinna få in träningen innan jobbet på morgonen. Ta en lunchpromenad eller samla ihop några steg efter kvällsmaten - rör på dig på det sätt och den tid som passar dig.
  8. Sanning: All aktivitet förbränner kalorier. Så fort kroppen använt upp den kortvariga energi som finns i dina muskler börjar kroppen använda energin som finns i dina fettlager. Genom att hålla dig till din SmartPointsbudget kommer du dessutom att skapa ett energiunderskott för viktminskning.
  9. Sanning: Träning kommer inte göra att du går upp i vikt. Träning kommer att hjälpa dig att forma kroppen, inte bygga några gigantiska muskler. I kombination med din SmartPointsbudget kommer det hjälpa dig att går ner i vikt.
  10. Sanning: Träning handlar om mer än bara vikt. Fördelarna med träning sträcker sig långt bortom vågen. Vill du bli på bättre humör, sova bättre och minska risken för en rad sjukdomar? Två ord: Rör dig!