Mat

13 tips för att hålla nere SmartPointsvärdet på mat och bak

Många tror att mat behöver lagas på ett visst sätt och att det behövs smör, grädde och socker för att det ska smaka gott. Känns det igen? Ompröva din inställning och våga testa nya sätt att laga mat och baka om du inte redan gjort det.

Vi har lagat mer mat hemma och även bakat mer de senaste månaderna. Och visst är det härligt att även vi som tänker på vår vikt och hälsa kan laga och äta god mat och även ta en fika då och då. Skillnaden är egentligen bara att vi gör det lite smartare än alla andra och för det blir belöningen att vi också mår mycket bättre. 

 

3 snabba fakta

  1. Pandemin har påverkat svenskarnas sätt att äta, laga mat och handla mat.
  2. Fler svenskar har bakat den här våren, åtminstone om man ser till försäljningen av vissa ingredienser. Försäljningen av kanel ökade med 60% jämfört med samma period 2019. Även efterfrågan på till exempel jäst och kardemumma sköt i höjden.
  3. Studier visar att de som äter fler hemlagade middagar under veckan får i sig färre kalorier, fett och socker jämfört med de som äter mer färdigmat och restaurangmat.

Behöver du hjälp att laga och baka gott utan att SmartPointsvärdet skjuter i höjden kan du testa något av mat- och baktipsen nedan.  

 

Matlagningstips:

  1. Byt matlagningsmetod. När du friterar och steker behövs ofta en hel del matfett. Passa på att grilla i sommar, eller testa att ugnssteka eller koka maten i stället. Testa t ex Burritos med grillad ryggbiff.
  2. Smaksätt mera. Det är lätt att slentrianmässigt tillsätta mejeriprodukter i grytan, lägga ett osttäcke på fisken eller servera bearnaise till köttbiten. Men om man använder kryddor och andra smaksättningar kan maten piffas upp på andra sätt. Chili, vitlök, saffran, vin, balsamicovinäger, soja, tryffel, sardeller, citron, buljong, senap och allehanda kryddor och örter är bara några exempel på ingredienser som ger mycket smak och minskar behovet av mer energirika alternativ. Testa t ex Långkokt balsamicokyckling med tomat eller Saffranspasta med räkor.
  3. Pensla på matfett. Istället för att hälla matfett direkt i pannan kan du pensla det på köttet du ska steka. Detta minskar risken att maten hänger fast i pannan och du kan på så sätt hålla nere mängden matfett.
  4. Häll på lite vatten. Om du steker eller wokar grönsaker som börjar bränna vid i pannan kan du hälla på lite vatten istället för att tillsätta mer olja. Det ger snabbare tillagningstid utan att bränna maten och utan att SmartPointsvärdet påverkas.
  5. Krämigare pastasås utan fett. Istället för att hälla i mer grädde kan du spara lite av pastavattnet för att hälla i pastasåsen. Det stärkelserika vattnet gör såsen krämig utan att bidra med något fett.
  6. Skär bort synligt fett. Välj magra köttdetaljer, skär bort fettkanter och ta bort skinnet från kycklingen.
  7. Smarta köksredskap. Bakplåtspapper och non-stick stekpannor gör att du kan minska mängden matfett vid tillagningen. Dessutom blir det lättare att diska efteråt. I WW shopen finns stekfolie och ugnsfolie som gör matlagningen SmartPointsvänligare och som dessutom kan återanvändas om och om igen.

Baktips:

  1. Testa frukt och grönsaker i baket. Det finns många fördelar med att använda frukt och grönsaker i kakor. Det ger både en naturlig sötma och ett saftigare bakverk, vilket gör att du kan använda mindre socker och fett. Kanske har du redan provat göra bananpannkakor, men det finns många fler frukter och grönsaker att tillsätta i baket. Morot, rödbeta, zucchini, butternutpumpa, äpple, ananas och bär funkar väldigt bra i sötsaker. Testa t ex Choklad- och kålrotskaka med apelsin.
  2. Smartare topping. Ibland är det viktigast att hålla koll på toppingen. Istället för smör kan du använda mager färskost i glasyren och dra ner på florsockret. Allra bäst är att byta ut tjocka smörkrämer på kakan till ett tunt lager glasyr eller bara pudra över florsocker. Testa t ex våra Cupcakes med jordgubbar
  3. Dra ner på fettet i desserter. Många desserter innehåller grädde eller smör för att få en lyxig smak, men det finns andra produkter som ger nästan samma resultat. Turkisk yoghurt är krämig utan att innehålla så mycket fett som grädde. Och varför inte använda färskost med lägre fetthalt i cheesecakes? Prova också att tillsätta gelatin för att få kalla desserter att stelna utan fett. Testa t ex Vit chokladpudding med hallonsås
  4. Testa alternativa degar. Använd magrare degar med mindre smör. Filodeg är t ex ett bra alternativ till smördeg eller mördeg. Den är lika krispig och spröd, men innehåller mycket mindre fett. Testa t ex att baka Plommontarteletter
  5. Slå ett slag för stora smaker. Fyll dina kakor och desserter med massor av smak så märker du inte att de innehåller mindre socker och fett. Använd kakao istället för choklad, tillsätt kryddor som ingefära och kanel och smaksätt med vanilj, citron eller kaffe. En gnutta salt är också ett beprövat trick för att förhöja smakerna. Testa t ex Kanel- och ingefärsrutor.
  6. Ändra förhållandena. Älskar du smulpaj? Du kan fortfarande äta det, men använd mer frukt och mindre deg. Om du ska baka fruktpaj kan du ha ett deglock men strunta i att ha en botten. Och tänk igenom de där extra ingredienserna som chokladbitar, torkad frukt och nötter. Du kan ha dem i, men minska på mängden.