Må bra

3 steg för att komma tillbaka på rätt spår

Hur tekniken spola tillbaka kan hjälpa dig att nå dina mål när det inte blev som du tänkt dig.

Föreställ dig att du skulle kunna trycka på knappen “tillbakaspolning” i ditt liv. Och att du därmed i efterhand skulle kunna fixa till de misstag du gjort, återuppleva viktiga ögonblick och eliminera allt du ångrar. 

Det går såklart inte. Men även om du inte kan gå tillbaka och göra om det som redan skett kan du lära dig mycket om dig själv genom att ta en stund och för ditt inre spola tillbaka bandet för att utvärdera dig själv. Så här fungerar det. 

När en tillbakablick är ett steg framåt

“Hur kunde det hända?” När du tittar tillbaka på ditt beteende i olika situationer kan du göra dig själv medveten om vilka omständigheter och tankar som ledde till att du agerade och reagerade som du gjorde. Det ger dig möjlighet att identifiera vad du vill fortsätta göra och vad du vill ändra på när du hamnar i en liknande situation. Om du t ex kommer på dig själv med att äta en kaka som du egentligen inte ville ha. Fundera då över vilka situationer, tankar och handlingar som ledde till beteendet. Du kanske kommer fram till att en av anledningarna till att du åt kakan var att kakburken stod framme på bordet - och då kan du välja att förvara den längst in i skafferiet nästa gång.

Tillbakaspolning kan även appliceras på en positiv situation. Du bestämde dig kanske för att ta en promenad istället för att ta något att äta när du var uttråkad. Gå tillbaka i den beslutsprocessen för att ta reda på vad som hände. Du kanske inser att en av de saker som fick dig att ge dig ut på en promenad var att du såg att dina skor stod i köket. Och då kan du välja att ha ett par skor stående i köket till nästa gång.

I båda fallen var fördelen med att “spola tillbaka” att du kunde identifiera en förändring som kan leda dig på rätt spår nästa gång.

Spela upp igen och reflektera

Nästa gång du befinner dig i en situation där det inte blev som du ville att det skulle bli kan du använda följande steg för att identifiera vilka förändringar du kan göra:

1.     Föreställ dig att du tittar på en videoinspelning av situationen. I ditt huvud ska du nu spola tillbaka bandet 48 timmar och titta på allt som hänt. Under tiden du tittar kan du notera vad du gjort, hur omständigheterna runt omkring dig såg ut och du kan även höra vad du tänkte.

2.     Bestäm var du vill stoppa bandet, göra en förändring och spela in på nytt. Vad skulle du ändra på och vid vilken tidpunkt? Om du t ex kom på dig själv med att köpa en dyr lunch som du egentligen inte ville ha skulle du kanske stoppa bandet redan efter middagen kvällen innan när du bestämde dig för att inte göra en matlåda av resterna.

3. Spela upp bandet efter din redigering. Hur skulle det bli annorlunda? Baserat på din nya film kan du fundera över vad du ska göra annorlunda nästa gång.

Prova att göra detta tre gånger under kommande vecka. Kom ihåg att det inte hjälper att döma dig själv när du tittar tillbaka. Att förändra ett beteende är inte enkelt eftersom så mycket av det vi gör nästan alltid görs utan att vi tänker på det. En hälsosam dos av självmedkänsla kommer att göra underverk, och tekniken att “spola tillbaka” blir ett hjälpsamt verktyg på din viktresa för att ta dig närmare ditt mål.