Veckans tema

6 tips för att minska SmartPointsvärdet på det du dricker

Vi behöver en viss mängd vätska varje dag, men det kan vara en god idé att se över vad du dricker för att lättare hålla dig inom din SmartPointsbudget.

Här hittar du en PDF för veckans tema att skriva ut. 

 

Blev du förvånad när du första gången reggade dina favoritdrycker i appen och insåg hur många SmartPoints de innehöll? Det beror på att många drycker innehåller massvis med socker eller andra ingredienser som ger mycket energi.

3 snabba fakta

  1. Det är viktigt för din hälsa att ha en stabil vätskebalans i kroppen. Att inte dricka tillräckligt kan kopplas till förstoppning, huvudvärk, dåligt humör, lägre koncentrationsförmåga och sämre fysisk prestation.
  2. Vi får inte samma mättnadskänsla när vi dricker som vi får när vi äter eftersom tuggandet påverkar våra signaler mellan vår mage och hjärna. Så även om vi dricker något med höga SmartPointsvärde såsom läsk, kaffedrycker och juice kommer vi inte att känna oss lika mätta som om vi ätit motsvarande i form av mat.
  3. Precis som mat, har alla drycker ett SmartPointsvärde som baseras på hur det påverkar vår vikt och hälsa. Att dricka vatten och andra sockerfria drycker är ett bra sätt att hålla nere SmartPointsvärdet.

Relaterad artikel: Drick vatten och må bra 

 

Att göra denna vecka


Se över dina dryckesval och vilka förändringar du kan göra med hjälp av tipsen nedan för att hålla nere SmartPointsvärdet.

  • Fokusera på smakrika byten. Välj drycker med låga eller inga SmartPointsvärde (t ex osockrat iste) för att ersätta kaloririka alternativ som du dricker ofta (t ex läsk).
  • Det är ok att tycka vanligt vatten är tråkigt. Testa att lägga ner hallon, apelsinskivor, gurka, lime eller myntablad för att smaksätta vattnet.
  • Var medveten om vad du häller i kaffet eller teet. Mjölk, socker och syrups (vanligt i kaffedrycker) påverkar dryckens SmartPointsvärde. Hur många SmartPoints lägger du på detta och vad skulle du kunna förändra?
  • Bestäm om drycker med SmartPointsvärde är värt det för dig. Eftersom drycker mättar sämre kommer du fortfarande att äta lika mycket oavsett vad du dricker. Du kommer troligen inte att äta mindre till frukost bara för att du dricker ett glas juice. All dryck lägger sig ”ovanpå” allt du äter och springer snabbt iväg i SmartPoints. Så fråga dig alltid om drycken är värd sitt SmartPointsvärde, hur den passar in i din budget och hur gärna du vill ha den. Om en kaffe latte gör din dag ska du inte skippa den. Fråga dig istället vad du kan göra för att få plats med din i din budget.
  • Ta små steg. Börja att under den här veckan plocka bort eller göra förändringar i det du dricker till frukost som du inte tycker är värda sina SmartPoints. Göra samma sak för lunch nästa vecka.
  • Registrera vatten i appen. Det hjälper dig att hålla en bra vätskenivå i kroppen under dagen, vilket är en del av din hälsoresa. Det är lagom att dricka ca 1-1,5 liter utöver den vätska du får i dig via maten. Genom att regga vatten blir du även medveten om vad du faktiskt dricker och vilken skillnad det kan göra för din budget. 

Vanliga frågor och svar om drycker

 

Går jag ner bättre i vikt om jag får i mig tillräckligt med vatten?
Nej. Vatten har inga mirakelegenskaper som hjälper dig att gå ner i vikt. Däremot finns det fördelar att välja vatten framför andra drycker då du inte får i dig några kalorier via vattnet. Så att byta andra drycker mot vatten kan hjälpa dig att hålla dig inom din SmartPointsbudget. Men vatten i sig gör inte att du sätter fart på viktminskningen.

Hur mycket är lagom att dricka?
Under normala förhållanden är den generella rekommendationen ungefär 1-1,5 liter vätska per dag för att tillgodose kroppens behov. Men vätskebehovet är individuellt och varierar från person till person beroende på olika omständigheter. Faktorer som påverkar behovet är bl a kroppsvikt, allmänt hälsotillstånd, hur fysiskt aktiv man är och hur temperaturen är där man befinner sig. Under normala omständigheter behöver vi sällan fokusera på att dricka, utan vi brukar få i oss den mängd vi behöver genom vårt normala intag (annars signalerar kroppen med törst). Går det längre kan vi bl a få huvudvärk, känna yrsel och få koncentrationssvårigheter.

Är det bättre för hälsan om jag dricker mer vatten än rekommendationen?
Om det innebär att du väljer bort en kaloririk dryck till förmån för vattnet så är svaret ja. Annars räcker det gott att dricka den mängd som din kropp kan tillgodogöra sig. Att dricka mer ger nämligen inga ytterligare hälsofördelar, du kommer bara att behöva springa ett par gånger extra på toaletten över dagen. Låt färgen på din urin vara en vägledning - satsa på ljusgul urin, då håller du en bra vätskenivå i kroppen. Tänk på att ett kraftigt överdrivet vätskeintag kan innebära risker då belastningen på kroppen blir för stor. Lagom är bäst.

Behöver jag räkna SmartPoints på juice och smoothie jag gör själv?
Om du pressar/mixar den mängd frukt och grönsaker du normalt äter hel vid ett tillfälle, t ex en apelsin, behöver du inte räkna. Pressar du större mängder är vår rekommendation att du registrerar det som juice eller smoothie. Det krävs många apelsiner för att få ihop ett glas juice, och dessutom blir vi inte lika mätta när vi dricker något som när vi äter. Att dricka ett glas juice gjort på 4-5 apelsiner mättar inte alls lika mycket som att äta 4-5 apelsiner hela. Hur du sedan väljer att räkna är upp till dig. Du har ansvaret för din viktminskning och vet vad som fungerar för dig.