Motion

8 sätt att göra motion till en vana

Det behövs oftast mer än ett viktmål för att göra motion till en rutin i vardagen.

Hitta motionsaktiviteter som du tycker är roliga att göra istället för att tänka att träning är något du borde eller måste göra. Om du gillar det du gör blir det lättare att fortsätta göra det. Och ju mer du gör det, desto bättre kommer du att bli på det och desto självsäkrare kommer du att känna dig. Det kommer i sin tur göra att du vill fortsätta med det.

 

3 snabba fakta

  1. Ett vikt- eller hälsomål kan inspirera dig till att börja röra på dig, men det kommer troligtvis inte hjälpa dig att förbli aktiv över tid. Nyckeln till hållbara motionsvanor är att hitta aktiviteter som känns tillfredsställande och som förstärker känslan av att vilja göra det om och om igen.
     
  2. Det bästa sättet att förstärka känslan av att vilja göra det om och om igen är att hitta något du tycker är roligt att göra.
     
  3. Om du inte hittar någon aktivitet som du tycker är rolig, försök göra själva upplevelsen rolig och trevlig. Då ökar sannolikheten att du kommer att göra det igen.

Relaterad artikel: Gör träningen rolig

 

Gör motion till en vana med följande strategier

 

1. Hitta en aktivitet som passar dig
Om du vill springa i syfte att få bättre kondition och ett starkare hjärta, men du ogillar att just springa, prova en annan aktivitet som du gillar bättre och som också höjer pulsen.

2. Gör det görbart
Träna på en nivå som gör att det känns lustfyllt så att du kan tänka dig att röra på dig även dagen efter. Blir det istället en jobbig upplevelse är risken stor att du inte ens kan tänka dig att röra på dig igen den närmaste tiden.

3. Avsluta avslappnat
Även om träningen stundtals är väldigt jobbig, se till att avsluta passet med något som känns bra, t ex en stunds stretching eller promenad i lugnt tempo. Då tar du med dig en skön känsla från träningen (som gör att du vill göra det igen).

4. Motiveras av något du ser fram emot

Längtar du efter att se nästa avsnitt av TV-serien du följer? Spara den till stunden på Cross trainern. Genom att koppla ihop något du gillar med din träning blir det lättare att göra det till en vana.

5. Var realistisk
Välj aktiviteter som du tror att du faktiskt kommer fortsätta göra. Om det är jobbigt att ta sig till gymmet så tvinga inte dig att gå dit. Kanske är det mer lustfyllt och enkelt för dig att snöra på skorna och ta en promenad eller lätt joggingtur med början utanför din ytterdörr.

6. Umgås samtidigt som du är aktiv
Även om du inte skulle gilla själva aktiviteten skulle du ändå kunna njuta av tiden du utför den (t ex springa ihop med en vän eller partner).

7. Uppmärksamma dina framgångar
Fick du ihop två yogapass den här veckan? Bra! Fyll i aktiviteten i WW appen och dela med dig på Community för att både inspirera andra och själv bli peppad.

8. Dokumentera din träning och känsla
Hur kände du inför träningen? Under träningen? Efteråt? Gör även en notering om varför du vill göra aktiviteten igen. På så sätt kan du hjälpa dig själv att hålla motivationen uppe.