Veckans tema

8 tips för att hålla dig till din budget

Planera måltider som passar både din SmartPointsbudget och din plånbok.

Framgång på vågen börjar ofta i mataffären. Det är här du väljer vad du köper och inte köper hem. För att underlätta för dig själv är det bra att ha gjort upp en plan innan så att maten du köper hem är sådant du gillar att äta, samtidigt som den passar både med den plan du följer (Grön, Blå, Lila) och storleken på din plånbok.

 

3 snabba fakta

  1. En undersökning gjord på 3000 människor visar att matpriset kommer på andra plats när det kommer till vad som har störst påverkan på vilka livsmedelsval man gör. (Smaken kom på första plats.)
  2. SmartPoints är ett beprövat system som främjar ett hälsosamt ätmönster där all mat är tillåten. Du begränsas inte till en lista med dyra livsmedel eller specifika varumärken - du väljer själv det som passar dig.
  3. Du kan äta hälsosamt och hålla dig till din SmartPointsbudget oavsett hur din ekonomiska budget ser ut. En studie visar att planera sina måltider, handla på stormarknader och köpa storpack av baslivsmedel kan hjälpa människor att njuta av hälsosamma matvanor till en rimlig budget.

 

Håll dig till din budget

En måltidsplan för veckan och en bra shoppingstrategi är lösningen både för din SmartPointsbudget och din plånbok. Välj ett eller ett par av tipsen nedan för att hålla dig inom din budget.

1. Skriv inköpslista och håll dig till den
Planera veckans måltider och skriv en inköpslista baserat på det för att undvika att köpa hem sådant du inte behöver. Kolla upp om något på listan redan finns hemma innan du går till affären.
Tips! Få hjälp med halva jobbet genom att prova någon av WW ViktVäktarnas matkassar.  Recepthäftet och råvarorna till veckans middagar kan du antingen få hemlevererade till din dörr eller hämta upp i närmaste CityGross butik.
 

2. Köp storpack av baslivsmedel du ofta äter
Storhandla på stormarknader där priserna ofta är lägre än i närbutikerna. Köp storpack av basvaror du äter ofta även om det kostar mer vid själva inköpet. Det lönar sig eftersom det blir betydligt billigare per viktenhet.
 

3. Välj säsongens frukt och grönsaker
Förutom att råvarorna smakar bättre i säsong så är de oftast också billigare eftersom tillgången är större.
 

4. Fördelar med frysta livsmedel
Nuförtiden har frysta grönsaker ofta hög kvalitet och de kan till och med innehålla bättre näring än färska. Genom att de skördas i rätt tid och snabbt fryses in bevaras näringsämnena.
 

5. Gör din egen snabbmat
Den mesta hämtmaten kan lagas hemma till ett billigare pris och till betydligt lägre SmartPointsvärde. Sök t ex efter pizza, burgare, falafel, kebab, dumplings eller pad thai i WW appen.
 

6. Handla på torghandel och matmarknader
Om du har en lokal frukt- och grönsaksmarknad i din närhet är det ofta värt att göra inköpen där. Eller leta efter frukter och grönsaker som är ”fula” eller ligger i en påse märkt med kort hållbarhet. Dessa kan man ofta köpa till en bråkdel av priset, men utan att ge avkall på smaken.
 

7. Håll dig till din snitslade bana i butiken
Mat som vi ofta köper, t ex bröd och mejeri är ofta placerade långt in i butiken. Gå endast i de gångar du behöver. Att oplanerat gå omkring i butiken leder oftast till onödiga inköp.
 

8. Ät mindre kött
Vegetariska proteinkällor är ofta billigare än kött. Testa t ex att göra bolognese på linser, burgare på bönor och grytor med kikärtor och mycket grönt.