Veckans tema

Allt du behöver veta om NollPointsmat

NollPointsmat är vanlig god mat som ger extra flexibilitet till din SmartPointsbudget.

NollPointsmat är hälsosam, lätt att använda i dina måltider och de har 0 SmartPointsvärde. Du kan äta dessa utan att behöva väga, mäta eller regga dem i appen - det gäller oavsett om du följer Grön, Blå eller Lila. Det gör viktminskningen lite enklare eftersom det helt enkelt blir mindre att hålla koll på.

3 snabba fakta

1. NollPointsmaten utgör grunden för ett hälsosamt ätmönster. Ett hälsosamt ätmönster innebär att vi får i oss rätt mängd energi + de näringsämnen kroppen behöver över tid för att hantera vikten och få god hälsa.

2. NollPointsmaten är mat som ligger i linje med de nordiska näringsrekommendationerna och WHO och det är mat som vi bör äta oftare.

3. Det är mindre sannolikt att överäta NollPointsmaten. Många livsmedel med 0 SmartPoints har låg energidensitet, dvs de innehåller färre kalorier per volym i jämförelse med annan mat. Det innebär att du kan äta dig mätt på färre kalorier.

 

Klicka här för att höra vår kost- och programansvarig Karin Nileskog berätta lite mer om fördelarna med NollPointsmat. Scrolla ner på sidan till filmen som heter Vad är fördelarna med NollPointsmaten?

 

Relaterad artikel: Allt om NollPointsmat

 

NollPointsmaten på Grön, Blå och Lila plan

De tre planerna har olika mängd NollPointsmat och olika stor SmartPointsbudget för att balansera energiintaget. Planen med den högsta SmartPointsbudgeten har den kortaste NollPointslistan och planen med den minsta SmartPointsbudgeten har den längsta NollPointslistan.

 

  • Grön har en lista med 100+ NollPointsmat och minst 30 dagliga SmartPoints.
  • Blå har en lista med 200+ NollPointsmat och minst 23 dagliga SmartPoints.
  • Lila har en lista med 300+ NollPointsmat och minst 16 dagliga SmartPoints.

Grön, blå, lila

Klicka här för att höra vår kost- och programansvarig Karin Nileskog svara på frågan om hur mycket  NollPointsmat man kan äta. Scrolla ner på sidan till filmen som heter Kan jag äta hur mycket NollPointsmat som helst?

 

6 tips hur NollPointsmaten kan hjälpa dig få bra matvanor

  1. Utgå från NollPointsmaten när du ska fixa dina måltider. Lägg sedan till övriga ingredienser som har ett SmartPointsvärde så att du får en måltid som passar dig.
  2. Lägg upp den mängd mat på tallriken som är lagom för att du ska bli mätt. Lägg inte upp mer bara för att något har 0 SmartPoints på din plan. (Skulle du inte bli mätt kan du ta en extra portion)
  3. Ska du ut och äta på lördag? NollPointsmaten kan hjälpa dig under veckan så att du kan spara några dagliga SmartPoints (max 4) varje dag och spara Veckobonusen till helgen.
  4. Vänd dig till NollPointsmaten när du vill ha ett mellanmål.
  5. Ät inte enbart NollPointsmat. Att begränsa sig själv till viss mat kommer att göra det ohållbart i längden. Vi behöver variationen som mat med SmartPointsvärde tillför. Det är därför du har din budget.
  6. Upptäck nya recept med NollPointsmat i WW appen eller se 12 recept med 0 SmartPoints på Grön, Blå, Lila