Framgångshistorier

Äntligen kan jag ha jeans!

Innan viktminskningen föredrog Sofia tunikor och leggings men idag väljer hon gärna jeans och en tajt tröja till.

Sofia, Möten, 23 kg

 

“ – Jag har gått ner 4 storlekar i jeans och äntligen kan jag ha ett par tajta jeans med en topp till, säger Sofia.  ”

Mamma visade vägen
– Det var min mamma som sa att ViktVäktarna skulle passa mig. Hon har själv varit med i ViktVäktarna och vet att det fungerar. Jag tänkte ”dit går väl bara gamla människor” – men så fel jag hade!

Tack vare att Sofia gav det en chans gick hon ner mer än 20kg och fick en helt ny livsstil.

Ingen quick fix
– Det bästa med ViktVäktarna är att man kan äta allt i måttliga mängder. Det är ingen quick fix utan man ändrar sin livsstil. Det som är så bra är att det får ta lång tid. Då hinner man ändra den mentala inställningen till mat vilket ökar förutsättningarna för att hålla vikten på lång sikt.

Äter mer nu
– Jag äter mer regelbundet nu. Mellan måltiderna äter jag frukt för att hålla mig på en jämn blodsockernivå. Jag jobbade som servitris innan så då kunde det bli att jag endast åt en gång om dagen och då stod jag upp och kastade i mig maten. Nu sitter jag ner och äter och har lärt mig att känna efter när jag blir lagom mätt.

Även om man får äta allt så gäller det att prioritera och göra vissa val.

– Jag brukar fundera på vad det är jag egentligen vill ha. Jag äter fortfarande chips och dippa men inte lika ofta som tidigare. Jag väljer hellre sushi än pizza, fet mat mår jag inte bra av.

Mår bättre
– Jag orkar mycket mer nu och har inte ont i huvudet eller kroppen längre. Jag kan sitta uppe länge och plugga på kvällarna utan några problem.

Även om Sofia inte går på ett gym får hon mycket aktivitet i vardagen på andra sätt.

– Jag går milen 2-3 gånger i veckan och dessutom så rider jag. Viktminskningen har gjort att min balans är mycket bättre.

Delmål viktigt
– Jag trodde aldrig att jag skulle komma under 75 kg men det gjorde jag. Det gäller att ha små delmål på vägen annars skulle man aldrig ha klarat det. När det går trögt måste man se tillbaka på det som man faktiskt har lyckats gå ner. Jag har även tittat på gamla bilder för att motivera mig. Som min coach sa: ”Du kanske inte alltid somnar som en ViktVäktare men du vaknar alltid som en.”

Berätta för andra
– Jag har berättat för alla i min omgivning och det är verkligen kul att få kommentarer och hjälp av familj, vänner och kollegor. Ibland frågar kollegorna ”får du verkligen äta det där”? Det kan vara lite tjatigt, men samtidigt bra för då tänker jag efter en extra gång – och allt som oftast kan jag ju äta det eftersom jag får äta allt!

Finalist i Årets ViktVäktare 2012
– Att vara finalist i Årets ViktVäktare känns jättekul och appen har gett mig en nytändning! Jag kommer aldrig att gå tillbaka till hur det var tidigare.

Sofias bästa tips

  • Sätt små delmål
  • Berätta för vänner och familj. Det är motiverande att få kommentarer från andra som ser din förändring. 
  • Se till att vardagsmotionera. Hoppa av en hållplats tidigare, ta trapporna och cykla etc.