Mat
Bästa frön
Frön har varit en viktig del av vår föda i urminnes tider. De flesta frön har en bra näringssammansättning med mycket protein, mineraler och nyttiga fetter. Många är också fullspäckade med vattenlösliga fibrer som håller magen i form. Låt oss titta närmar

Linfrön

- Linfröet är ett näringsrikt frö med ett högt innehåll av B-vitaminer, mineraler och protein. De innehåller även rikligt med omega-3 i form av alfa-linolensyra (ALA). ALA omvandlas av kroppen i viss grad till de nyttiga fettsyrorna EPA och DHA, som vanligtvis hittas i fiskfett. Linfrön hjälper även till att hålla magen i trim på grund av ett högt innehåll av vattenlösliga fibrer. Linfrön innehåller också höga halter lignaner, en typ av fytoöstrogener som har en cancerhämmande effekt, framför allt när det gäller bröstcancer. Näringen från linfrön tas endast upp om de är krossade eller söndertuggade, men fibrerna gör gott för magen även i hel form. Det är viktigt att hålla sig till den rekommenderade dosen på max en till två matskedar hela frön om dagen. Fröna innehåller nämligen förhållandevis höga halter cyanid som blockerar syretransporten i kroppen.

Psylliumfrön

- Hela psylliumfrön går, precis som hela linfrön, oförändrade genom kroppen. Inga näringsämnen tas upp men de gelbildande vattenlösliga fibrerna är bra för tarmarnas funktion. De bidrar till en långsammare blodsockerhöjning och stabilare insulinnivåer. De kan också minska risken för tarmcancer och ha en kolesterolsänkande effekt.

Pumpakärnor

– Pumpakärnor är rika på nyttiga antioxidanter och mineraler, bland annat E-vitamin, zink och magnesium. Proteinhalten på 24 procent hör till den högsta bland frön.

Solrosfrön

- Solrosfrön är mycket näringsrika med ett högt innehåll av B-vitaminer, E-vitamin och mineraler som järn, kalcium, magnesium och zink. De innehåller även kolesterolsänkande växtsteroler. Dessvärre innehåller de mycket höga halter omega-6 fettsyror, vilket de flesta redan har ett för högt intag av. Tänk därför på mängden och undvik helst solrosolja.

Sesamfrön

- Sesamfrön är mycket näringsrika och innehåller, förutom kalcium, järn, magnesium och B-vitaminer, även ämnet sesamin vilket är en typ av lignaner som har kopplats ihop med en rad olika hälsoeffekter. Det är en mycket kraftfull antioxidant, verkar antiinflammatoriskt, sänker kolesterolvärdet och har en skyddande effekt mot hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Det verkar också kunna öka leverns fettförbränning och på så sätt ge viktminskningen en extra skjuts. Kroppen har lättast att ta upp näringen från krossade sesamfrön. Tänk dock på att de, precis som solrosfrön, innehåller mycket omega-6.

Chiafrön

– Det populära chiafröet innehåller hela 20 procent omega-3, vilket gör det till ett av våra mest omega-3-rika livsmedel. De innehåller dock endast alfa-linolensyra, vilket omvandlas till de nyttiga DHA- och EPA-fettsyrorna i ganska liten utsträckning. Även chiafrön innehåller mycket vattenlösliga fibrer och är alltså bra för tarmhälsan. Fröna kan också hjälpa till att reglera vätskebalansen i kroppen och verkar kunna ge ökad uthållighet vid långdistansträning.

Användningsområden

Frön kan man använda i det mesta. I müslin, gröten, bröddegen, salladen, smoothien, på laxen eller helt enkelt äta dem som de är. För ett hälsosamt snack kan man rosta pumpafrön i ugnen och krydda med salt. Ett betydligt bättre alternativ än chips och popcorn! Tänk dock på att alla frön innehåller en hel del fett som drar upp kalorimängden.