Veckans tema

Din guide till SmartPoints

All mat och dryck har ett SmartPointsvärde. Bekanta dig med SmartPoints på din plan för att kunna fortsätta äta mat du gillar. Då kommer du att lyckas!

Ett bra första steg för att komma igång med mittWW är att bekanta sig med SmartPointssystemet. Det kommer hjälpa dig att bli medveten om vilken mat du kan och bör äta mer av och vilken mat du gör klokt i att äta lite mindre ofta. Det kommer även hjälpa dig hitta sätt att fortsätta äta den mat du gillar.

3 snabba fakta

1. För att gå ner i vikt behöver vi förbränna fler kalorier än vi äter.

  • Det är därför som kalorier utgör grunden i SmartPointsformeln.

2. Mättat fett och socker ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2, medan protein gör att du håller dig mätt och nöjd längre.

  • Det är därför som mättat fett och socker höjer SmartPointsvärdet och protein sänker det.

3. Om du vill gå ner i vikt och hålla kilona borta är det viktigare att äta balanserat över tid än vad du äter under en specifik måltid eller under en specifik dag.

  • Det är därför som Veckobonusen och möjligheten att spara SmartPoints finns. Det gör det mer flexibelt och lättare för dig på din vikt- och hälsoresa.

Relaterad artikel: Science Center - SmartPointssystemet

 

Ät mat du gillar

Använd tipsen nedan för att göra plats för din favoritmat i din SmartPointsbudget. Om du gör tvärtom och undviker dina favoriter kommer frestelsen att bli för stor och det är ohållbart i längden.

1. Prova att regga maten i förväg.

Vet du redan nu att du ska fira din systers födelsedag med tårta till helgen? Registrera tårtbiten i förväg för att veta hur många SmartPoints som går åt och hur du vill fördela din Veckobonus under resten av veckan. Även om du inte vet det exakta värdet så är det bättre att guesstimera, dvs göra en uppskattning än att hoppa över det helt och hållet.
 

2. Bli medveten om portionsstorlekar.

Leta upp din favoritmat i WW appen. Se hur SmartPointsvärdet förändras när du ändrar portionsstorleken. Ät den mängd som bäst passar in i din budget. Fundera över huruvida du kan känna dig nöjd med den mängden framöver eller hur du kan anpassa så att du blir nöjd.
 

3. Byt ut så att det passar dig.

Gillar du spaghetti? Njut av det! Men om du ibland behöver äta något med lägre SmartPoints kan du byta ut delar eller hela portionen mot t ex grönsaksspaghetti. Prova t ex Köttfärsragu med butternutspaghetti 

Måste man äta för alla sina SmartPoints?

Nej! Se din SmartPointsbudget som en guide till hur mycket du kan äta och ändå gå ner i vikt, inte som något du måste äta upp. Om du äter bra mat under dagen och kanske en hel del NollPointsmat får du i dig bra med näring och energi. Det finns ingen anledning att äta för sina SmartPoints bara för ätandets skull. Känner man sig mätt och belåten är det mycket bättre att låta bli. Syftet är att skapa hälsosamma vanor och de flesta har även som mål att gå ner i vikt och då gäller det att se till helheten över dagen och inte äta mer än man behöver. Låt den hälsosamma zonens intervall guida dig.