Motion

Enkla träningsredskap

Ibland är det enklaste det bästa. Avancerade maskiner och övningar kan vara avskräckande när det kommer till att träna. Ett enkelt hopprep eller gummiband är riktigt bra träningsredskap du kan ta med dig och träna var som helst.

Med hjälp av dessa kan du träna både styrka och kondition. Du kan kombinera hopprep och gummiband om du vill träna både och i samma pass, eller fokusera på en sak i taget och använda redskapen var för sig.

Hopprep
Något som är otroligt enkelt och smidigt att både ta med och förvara hemma är hopprepet. Det är dessutom utmärkt träning och det enda som krävs är lite extra svängradie. Att hoppa hopprep är en passande motionsform om du vill gå ner i vikt då du förbränner en hel del kalorier när du hoppar eftersom hela kroppen får jobba.

Genom hoppandet använder du fotleden, vadmusklerna och både fram- och baksida lår. Dessutom rör du på armarna när du svingar repet runt dig. Genom att aktivera hela kroppen i varje hopp blir det hög förbränning och det förbättrar också din syreupptagningsförmåga. En kvart om dagen kan förbättra ditt flås rejält på ett par veckor.

Du kan variera din träning genom att göra olika typer av hopp, exempelvis jogga på stället, hoppa på ett ben eller krysshopp då du korsar armarna vartannat hopp. Har du problem med knäna bör du dock vara försiktig med hoppandet.

Gummiband
Något så enkelt som ett gummiband kan ersätta nästan ett helt gym. Med rätt typ av övningar kan du träna hela kroppen med hjälp av gummibandet. Det är perfekt att ta med på resan då det inte väger någonting och inte tar någon plats. Du kan välja olika elasticitet på bandet för att göra din träning tyngre eller lättare, och kanske ha olika band för olika typer av övningar. Du kan träna bland annat rygg, armar och axlar.

Genom att stå på bandet med fötterna höftbrett isär kan du dra bandet uppåt. Genom att häva armarna uppåt framför dig tränar du biceps. Lyfter du armarna rakt ut från sidorna tränar du axlarna och för att träna triceps kan du luta dig framåt och sätta fötterna axelbrett och hålla armarna böjda. Därefter drar du ut underarmarna bakåt. Dessa övningar kan du upprepa i omgångar, exempelvis 3 x 15.

Du kan också fästa bandet i en dörr eller stol i midjehöjd och dra bandet rakt bakåt, detta ska kännas i skulderbladen och är bra för din hållning. Rodd går också bra att köra, både ståendes och sittandes. Ju längre fram du greppar bandet, ju mer motstånd får du.

För att träna benen är ett tips att knyta bandet runt låren för att sedan gå kräftgång tio steg åt höger, tio steg åt vänster. Motståndet från bandet tränar din benmuskulatur ordentligt. Tänk på att komma djupt ner i varje steg och hålla ryggen rak genom att spänna magen.

Ibland behövs det inte mer än så för att träna, vill du kombinera kan du kanske till och med använda gummibandet som hopprep.