Hitta balansen på lång sikt
Blogg

Hitta balansen på lång sikt

3 mars

Viktnedgång handlar om att ändra sina vanor och lära sig äta på ett hälsosamt sätt. Du behöver hitta vanor som fungerar för dig på lång sikt, inte bara här och nu för att gå ner i vikt.  Genom att fokusera på bra mat varje dag, kan du självklart lyxa till det med något gott då och då, vid väl valda tillfällen. Men fokus ska alltid vara på mat, inte tvärt om. Äter vi bra mat håller vi oss mätta och nöjda och sannolikheten att vi blir sötsugna och faller för frestelser minskar.

 

3 tips på hälsosamma vanor:

  • Planera maten för veckan i förväg. Vad ska du äta till frukost, lunch och middag varje dag? Vilka mellanmål?
  • Ha alltid bra mellanmål till hands. Om du vet att du kommer vara på språng en dag, ha alltid ett bra mellanmål i väskan. Frukt eller kokt ägg är t ex. bra alternativ, och du slipper gå förbi chokladkakorna på snabbköpet när hungern slår till.
  • Vardagsmotion. Det kanske låter tråkigt, men med bra vardagsmotion kommer vi långt. Promenera när du ska någonstans istället för att ta bilen, cykla till jobbet om du kan och ta alltid trapporna istället för hissen.

Ha en fin vecka!

/Maria