I säsong: Rabarber

Många tror att rabarber är en frukt men i själva verket är det en grönsak. Lär dig mer…

Rabarber har sitt ursprung i Kina och Tibet och odlades först som medicin. Idag odlas den över hela världen. Rabarber används främst till efterrätter som smulpaj, kompotter och liknande men passar också till aptitretare och grillat kött. Hälsofördelar
Trots att rabarbern består till 95 % av vatten innehåller den hyfsat mycket kalium och är även en mindre källa till flera vitaminer. Natriumhalten är dessutom låg. De knapriga, sura stjälkarna är rika på C vitamin, kostfibrer och kalcium (som dock förekommer i kombination med oxalsyra, vilket gör det svårt för kroppen att ta upp det). Rabarber är ganska surt men de flesta recept kompenserar för detta med socker.

Välja, förvara och förbereda
Det är bara stjälken på rabarbern som är ätlig. Även om bladen och rötterna ibland används inom örtmedicinen är de i allmänhet giftiga för människor. Det krävs dock rejäla mängder för att uppnå någon skadlig verkan. Rabarber säljs i buntar på ca 1-1,5 kg som innehåller ca 5-6 stjälkar. Vid tillagning ger 1 kg ca 5 dl. När du köper rabarber bör du leta efter färska, knapriga stjälkar med starkt rosa färg som inte påverkats av sjukdomar eller skadedjur. Tunna, mörka, rosa stjälkar är sötare och mörare än tjocka, långa, gröna men det beror också på vilken sort det handlar om.

Ta bort eventuella snören och dylikt före användning. Ställ sedan stjälkarna i kallt vatten i ca en timme. Stjälkarna kan förvaras i kylskåp i 2-4 veckor, helst invirade i plastfolie. Ta bort bladen före användning och skär bort ändarna. Man behöver inte skala hela stjälkarna. När man tillagar rabarber måste man söta för att minska syrligheten.

Tillagning av rabarber
Rabarberstjälkar kan användas på många olika vis. De kan skäras i strimlor och kokas till kompott, antingen för sig själva eller tillsammans med lite socker och vaniljextrakt. Man kan även blanda rabarbern med andra frukter som äpplen, päron, plommon och jordgubbar. Beroende på vilken frukt man använder kan man på så vis söta rabarbern på naturligt vis utan att behöva tillsätta för mycket socker. Andra sötningsmedel som päron- eller äppelkoncentrat, lönnsirap, honung, konstgjorda sötningsmedel eller t.o.m. färskpressad apelsinjuice är bra kalorisnåla alternativ till socker. Förutom att koka den till kompott kan man steka rabarbern i panna eller ugn. Återigen rekommenderas det att tillsätta något sött. Kanel och vanilj är perfekta smakkomplement, särskilt om du har tänkt bjuda på smulpaj med fettsnål vaniljglass! Här följer några av våra favoritrecept som kanske ger dig inspiration: 

Rabarberkompott med äpplen och päron passar perfekt till müsli och gröt. Skär 500 g rabarber i 3 cm långa bitar. Skär 2 äpplen och 2 fasta men samtidigt mogna päron i 3 cm stora bitar med skalen på. Lägg frukten i en mellanstor kastrull och lägg redan rabarberstjälkarna ovan på den övriga frukten. Tillsätt 1 kanelstång, 1 tsk vaniljextrakt, 2 msk råsocker eller lönnsirap och 2 msk vatten. Koka upp på mellanvärme och låt sedan sjuda på låg värme i 20-25 minuter eller tills frukten blivit mjuk. Rabarbern tenderar att falla sönder om den kokas för häftigt så tillaga under omrörning. Tricket är att tillaga den försiktigt. Ställ blandningen åt sidan och låt den svalna helt innan du serverar. Räcker till 4 portioner.
Smulpaj med rabarber och jordgubbar är en trevlig omväxling till vanlig äppelpaj. Förvärm ugnen till 180°C. Skär 500 g rabarber i 1 cm långa bitar som du lägger i en stor skål. Tillsätt 2 msk strösocker, 2 msk sötningsmedel och ½ tsk vaniljextrakt. Blanda väl. Tillsätt 250 g rensade och skivade jordgubbar. Lägg blandningen i en ugnssäker form som rymmer ca 2 liter och ställ åt sidan. Blanda därefter 1 dl havregryn, 1,5 dl vetemjöl, 2 msk råsocker och 2 msk lättmargarin. Behandla med fingertopparna tills du får en grynig massa. Lägg rabarberblandningen i formen och strö över massan. Grädda i den förvärmda ugnen i 30-40 minuter eller tills pajen blivit gyllenbrun. Servera med varm, fettsnål vaniljsås om du vill men glöm då inte att räkna med de extra SmartPoints värdena. Räcker till 6 portioner.


Kryddig rabarber- och plommonchutney med grillade, magra ankbröst. Inget går upp mot sötsur chutney till grillat kött. Skär 500 g rabarber i 1 cm långa bitar. Tillsätt 1 hackad lök, 4 hackade plommon (det går bra med konserverade plommon om du inte får tag på färska), 2 dl socker, 1,25 dl vitvinsvinäger, 2 tsk riven ingefära, 1 tsk mald kanel, en nypa mald kryddnejlika och 2 tsk salt. Lägg allt i en mellanstor kastrull, täck med lock och koka upp. Sänk värmen, lyft av locket och låt sjuda under omrörning i 30-40 minuter eller tills blandningen har tjocknat. Smaka av med salt och peppar. Förvara i en steriliserad burk.

Gör en enkel dessert med rabarber och yoghurt. Skär 500 g rabarber i tunna skivor. Lägg i en mellanstor kastrull och tillsätt 1,25 dl färskpressad apelsinjuice, 1 tsk finriven apelsinzest och 2 msk sötningsmedel. Täck med lock och koka upp. Sänk värmen, ta av locket och låt sjuda under omrörning tills blandning har tjocknat och det mesta av vätskan har förångats. Ställ åt sidan och låt svalna. Lägg rabarberblandningen i botten på 4 dessertskålar och toppa med 125 g lättyoghurt med vaniljsmak i varje skål. Täck över skålarna och ställ dem i kylskåp en stund. Räcker till 4 portioner.