Blogg

Laga och ät långsamt

Att låta både matlagning och själva ätandet få ta lite tid är inte bara trevligt utan även smart. Det tar tid innan hjärnan uppfattar mättnadssignalerna och vräker vi i oss är risken stor att vi hinner få i oss mer än vi vill och behöver. Försök därför sakta ner och njuta av maten. Låt det gärna ta minst 20 minuter. Här kommer fyra tips som kan lära dig att äta långsamt och medvetet:

1. Använd dig av en timer för att se hur snabbt du faktiskt äter och försök sakta ner.
2. Tugga tugga tugga, ordentligt. Lägg ner besticken mellan varje tugga. Mat som tuggats ordentligt är lättare för magen att smälta och dessutom tar det lite längre tid att äta färdigt vilket är bra när man tänker på sitt energiintag och sin vikt.
3. Gör inget annat när medan du äter, stäng av TVn och lägg undan telefonen. Detta hjälper dig att fokusera på maten och hinna känna mättnaden komma.
4. Ät vid bordet, inte i soffan! Samla familj eller vänner och samtala kring maten och dagens händelser. Det är bra för hela matupplevelsen.

Låt även matlagningen få ta tid. Mat som fått tillagas under lång tid, utan brådska och på låga temperaturer smakar ofta så mycket bättre än mat som hafsats ihop!

Testa t ex vårt smarriga recept på pulled beef.

/Maria