Mat
Mat utan matlagning
Att göra näringsrik, hemlagad mat varje kväll efter jobbet kan kännas som en omöjlighet för många stressade småbarnsföräldrar. Här kommer tips på snabba, goda och hälsosamma sätt att få mat på bordet utan någon större matlagningsinsats.

Bönsallad med tonfisk

Matiga bönsallader är näringsrikt och mättande och kan varieras efter tycke och smak. Blanda tonfisk på burk med cannellinibönor och kapris. Tillsätt tunt skivad rödlök, körsbärstomater, salt och peppar. Gör en enkel dressing med en del rödvinsvinäger och två delar olivolja. Lägg tonfiskblandningen på en bädd av ruccolasallad, slå på dressingen, färska basilikablad och smula över fetaost.

Soppor

Många soppor kan man svänga ihop på ett kick helt utan matlagning. Välj grönsaker som inte kräver lång tillagning, till exempel sockerärtor, broccoli, squash, vattenkastanjer, salladslök, svamp, spenat, tomater och ärtor. Skär grönsakerna i små munsbitar och lägg i en värmetålig skål eller kastrull. Blanda ned tunna risnudlar för en matigare soppa. Smaksätt med en skvätt kycklingfond och exempelvis soja, röd currypasta, miso, sesampasta eller kokosmjölk. Krydda med malen koriander, spiskummin, curry, färsk ingefära eller färska örter. Slå på kokande vatten, lägg på ett lock och låt dra i ca 5 minuter. Man kan i stort sett blanda ned vad som helst som tillagas fort. Prova dig fram och experimentera med olika ingredienser och smaksättningar. En asiatiskt inspirerad soppa får man genom att blanda ärtor, skivad salladslök, koriander, skivad shiitake, färdigkokta räkor och risnudlar. Slå på en aning kycklingfond, röd currypasta, en skvätt fisksås, en nypa brunt socker och lite kokosmjölk. Mängderna är inte så noga och kan justeras i efterhand. Häll på kokande vatten och låt dra i 3-5 minuter under lock. Pressa över färsk lime.

Krabbmacka

En fräsch och matig smörgås med smaker från havet. Blanda 250 gram krabbkött med 1 sked majonnäs, pressad citron, salt och peppar. Hacka 4 rädisor, 1 stjälk blekselleri, ½ äpple och blanda ned i krabbröran. Lägg upp på fullkornsbröd och servera med en sallad eller värmande soppa. Är man inte förtjust i krabba går det lika bra med räkor istället.

Fisk i mikron

Lägg 500 gram jämnstora filéer av torsk eller sej i en ugnssäker form. Blanda olivolja, citronsaft, salt och peppar och pensla filéerna. Bred på ett lager pesto och toppa med skivade körsbärstomater och riven parmesan. Täck med lock, plastfilm eller smörpapper och tillaga på full effekt i mikron i 6-8 minuter eller tills fisken är genomkokt. Låt stå ett par minuter före servering. Lax kan tillagas på samma sätt. Lägg fyra laxfiléer i en ugnssäker form. För en asiatisk touch kan man slå på ett par deciliter varmt grönt te, skivad ingefära och en nypa chiliflagor. Tillaga på full effekt i fyra minuter eller tills fisken är precis färdig. Vänd filéerna efter halva tiden. Servera med ris eller couscoussalladen här nedan.

Couscoussallad

Koka upp vatten i en kastrull. Häll i couscous i det kokande vattnet, salta lätt och täck över med lock. Använd lika mycket vatten som couscous. Dra från värmen och låt stå och dra ett par minuter. Blanda i strimlad salladslök, soltorkade tomater, körsbärstomater, hackad persilja, ruccola, olivolja, pressad citron och torkade chiliflagor. Strö över smulad fetaost och en näve hackade nötter.