Motion

Motion gör dig på gott humör

Hitta aktiviteter som får dig att må bra och som du blir glad av - både under tiden och efteråt.

Vad brukar du göra när du haft en dålig dag och inte känner dig på humör? Kanske vill du bara förflytta fokus och titta på en TV-serie, meditera eller läsa. Studier visar att motion höjer din sinnesstämning. Många blir på gott humör under eller direkt efter en aktivitet, men motion kan även göra dig gladare i längden. Dessutom får du så många andra hälsofördelar när du rör på dig.

Relaterad artikel: Anta vår plankutmaning

3 snabba fakta

  1. När vi är aktiva frigörs “må bra-hormoner” som serotonin och dopamin i kroppen. Dessa hjälper oss att må bättre.
  2. De flesta människor upplever att deras humör förbättras när de utför någon typ av aktivitet - från att promenera till att springa, styrketräna eller utöva yoga.  
  3. Människor som regelbundet är aktiva tenderar överlag att vara gladare. En studie visade att de som var aktiva minst 10 minuter per dag var 20% mer benägna att känna sig gladare jämfört med de som inte rörde på sig.

Att göra

Vilken form av rörelse får dig på gott humör? Ta hjälp av stegen nedan för att hitta vilken typ av aktivitet som passar dig bäst och får dig att må bra.

  1. Hur vill du röra på dig? All träning har visat sig förbättra vår sinnesstämning, oavsett om du tränar kondition (t ex springer, cyklar eller promenerar), styrketränar eller utövar stretching och rörlighetsträning. Yoga är ett bra exempel på de sistnämnda.
  2. Var specifik. Att hitta en aktivitet som passar dig kan maximera dess fördelar. Om löpning inte är din grej, men promenader får dig att koppla av och må bra är det just det du ska göra. Kanske är du inte så förtjust i dans, men gillar musiken och den smittsamma energin det ger, prova då t ex spinning. 
  3. Välj ditt tempo. Studier visar att om du själv bestämmer intensiteten i din träning är det mer troligt att du njuter av aktiviteten jämfört med om du försöker hålla jämna steg med någon annans tempo. Så utgå från dig själv och rör dig i din takt.