Mat

Nyttan med protein

Protein kan hjälpa dig att hålla dig mätt och nöjd vilket är bra för viktminskningen.

När det handlar om att gå ner i vikt eller att stå still i vikt spelar protein en viktig roll. Proteinrik mat gör att du känner dig mer mätt efter en måltid och gör också att du håller dig mätt längre mellan måltiderna. Protein har dessutom en mängd funktioner i vår kropp då det ingår i kroppens olika celler, behövs för att bilda hormoner och har en viktig roll för vårt immunförsvar.

Dessutom, under tiden du går ner i vikt kan proteinintaget hjälpa dig att behålla muskelmassa. Muskelmassa är en ”metaboliskt aktiv” vävnad vilket innebär att muskler bränner kalorier även i vila (vilket fett inte gör). Det är därför viktigt att få in protein i dina olika måltider, men det finns ingen anledning att överdriva intaget då överskottet inte kan lagras utan bryts ned och utnyttjas som energi. Vid nedbrytningen frigörs kväve vilket ökar njurarnas arbetsbörda.

Låt SmartPointsvärdet guida dig

Om man äter varierat får man med största sannolikhet i sig de näringsämnen man behöver utan att behöva fokusera på att äta extra av något. Däremot kan det vara bra att tänka på kvaliteten på det man äter. Protein finns i många olika livsmedel, både från djur- och växtriket. Animaliska proteiner hittar vi i kött, fågel, skaldjur, fisk, ägg och mejeriprodukter. Växtbaserade proteiner finns i baljväxter såsom bönor och linser, i nötter och fröer och i fullkorn som fullkornsbröd, quinoa och matvete.

Allt protein kan inte jämställas. Vissa proteinkällor är magra, medan andra innehåller mycket mättat fett. Det sistnämnda finns framförallt i vissa styckningsdetaljer från nöt-, gris-, och lammkött. Rekommendationen är att begränsa intaget av mättat fett då det kan höja det skadliga kolesterolet i blodet och öka risken för hjärtsjukdomar. Men du behöver inte hålla koll på näringsdeklarationer för att veta vilket protein du ska välja – SmartPoints är framtaget för att guida dig till hälsosammare val eftersom mat som innehåller mycket mättat fett också har ett högre SmartPointsvärde. Å andra sidan har magra proteinkällor ett lägre SmartPointsvärde. Många av dessa är dessutom NollPointsmat, t ex bönor, linser, kycklingbröstfilé och fisk.

Fördelar med protein

Eftersom protein hjälper dig att känna dig mätt och att hålla dig mätt är det bra att få in det vid varje måltid (eller som planerade mellanmål).

Kartlägg ditt ätmönster under två vanliga dagar, en veckodag och en helgdag, för att få en uppfattning om vad du vanligtvis väljer för proteinkällor och när du äter dem. Notera om det finns några proteinkällor som du ofta väljer som har ett högt SmartPointsvärde. Kanske vill du äta mindre av just det eller byta mot något annat.
När du har kartlagt dina två ”typiska” matdagar, se över om det finns plats för att lägga till eller byta till någon magrare proteinkälla.
Bestäm dig för att göra slag i saken under kommande vecka.

Tänk på att fokusera på proteinkällor som du äter regelbundet eftersom de kommer att ha en större inverkan jämfört med proteinkällor du äter mer sällan. Om du t ex äter fläskkarré ett par dagar varje vecka kommer ett skifte till kycklingfilé göra mer för din vikt och din hälsa än att göra samma byte om du äter karré en gång i månaden. Se över förändringar som kan påverka dina val i vardagen men utan att det blir enformigt. Ta hjälp av WW appen för att få inspiration till mängder av goda och lätta recept som innehåller magert protein.

Till sist, även om protein har många fördelar som varken kolhydrater eller fett har så är balansen av de olika näringsämnena nödvändig för att äta hälsosamt och för att det ska bli enkelt att fortsätta att äta på samma sätt i längden. WW Flex uppmuntrar till att äta balanserat där all mat ingår – du ska varken fokusera på enbart ett näringsämne eller utesluta någon grupp av livsmedel. Att utesluta eller ha en massa restriktioner kan göra det svårt att integrera det i ditt liv, kan göra att du får i dig för lite av vissa viktiga näringsämnen samt gör i slutändan att du inte lärt dig något om att skapa hälsosamma vanor för livet.