Veckans tema

Planera dina måltider

De här smarta strategierna kan hjälpa dig att spara tid och pengar, förenkla förberedelser och matlagning och hålla dig på rätt spår.

Ibland vore det skönt att ha en kock hemma som har maten färdig lagom tills du kommer hem, men sannolikheten är stor att det är just du som är kocken där hemma. Du brottas kanske med ett hektiskt schema, långa att-göra-listor och långa arbetsdagar. Men om du väntar tills kvällen med att bestämma vad du ska äta till middag är det stor risk att du köper med dig något hem som du egentligen inte är sugen på och som kanske inte är värt sina SmartPoints.

 

Planera i förväg kan göra det enklare att…

  1. Äta hälsosamt och balanserat eftersom du slipper hamna i situationer där du riskerar göra ett sämre beslut för att du redan är hungrig.
  2. Hålla dig till din dagliga SmartPointsbudget – och få en blå prick i kalendern i appen för varje dag du håller dig inom din smarta zon.
  3. Få koll på hur många SmartPoints du kan spara. Att bestämma vad och när du ska äta ger dig en bra översikt över hur många SmartPoints du kommer att använda under veckan. Då kan du, om du vill, registrera i appen i förväg och få koll på hur många SmartPoints du kan föra över till din Veckobonus varje dag och som du sedan kan använda till exempelvis helgens restaurangbesök (och självklart kollar du upp restaurangens meny i förväg för att planera den måltiden också!).
  4. Frigöra ditt sinne. Du slipper tänka på mat hela tiden. Det kan tyckas kontraintuitivt, men när du har planerat dina måltider har du redan tagit beslutet och då behöver du varken lägga tid eller fokus på den ständiga frågan ”vad ska jag äta?”
  5. Spara pengar. Planering gör att du kan kolla upp vilka erbjudande mataffären har och spara pengar som du annars kanske lagt på hämtmat eller färdigrätter.

 

Strategier för att förbereda måltider

  • Få hjälp med halva jobbet genom att beställa WW ViktVäktarnas matkassar. Recepthäftet och råvarorna till veckans middagar kan du antingen få hemlevererade till din dörr eller hämta upp i närmaste CityGross butik. 
  • Gör en veckoplanering utifrån dina favoriträtter, skriv inköpslista och handla hem alla ingredienser redan på helgen. Då vet du vad du ska äta hela veckan och du har koll på din SmartPointsbudget.
  • Laga flera portioner när du ändå är igång för att ha färdiga måltider att bara värma när tiden är knapp. 
  • Skär upp grönsaker och förvara i kylen under veckan – de kan sedan läggas i en gryta, soppa eller på pizza. Eller varför inte stoppas i munnen när du behöver ett snabbt mellanmål.
  • Låt maskiner göra jobbet. Laga t ex mat i en slow cooker. Lägg ingredienserna till en mustig gryta eller köttfärssås i en slow cooker på morgonen och middagen är klar när du kommer hem.