Motion

Rör dig mer varje dag

Hur? Gör det till en del av din vardag.

Även det lilla räknas

När det passar in i din dag, är den rätta tiden att vara aktiv. Minsta minut räknas för att ge fördelar för din hälsa, så även om en minut är allt du har, är det värdefullt! Om du är ovan att röra på dig, kan den här strategin hjälpa dig att få till pulshöjande aktiviteter som kan ge fördelar som lägre blodtryck, bättre kolesterolvärden, förbättrad kondition – och bättre viktminskning

Ditt tankesätt har betydelse

Det finns många spännande saker som kan hända om du har rätt tankesätt när det gäller motionen, oavsett hur du rör dig eller hur länge du håller på. En studie har visat att när människor tror att deras vardagsmotion är bra och värdefull för dem, var den också det. Den visade viktminskning, lägre blodtryck, mindre kroppsfett, mindre midjemått och lägre BMI jämfört med de som inte fått information om att vardagsmotionen var värdefull. Det visar att ditt tankesätt har stor betydelse!

Smyg in mer rörelse

Här är några tips på hur du kan få till lite mer motion i vardagen utan att behöva lägga tid på att träna.

  • Parkera din bil längs bort på parkeringen från ingången.
  • Gå av bussen eller tunnelbanan en hållplats tidigare och gå sista biten.
  • Gör tåhävningar eller benböj medan du borstar tänderna.
  • Gör plankan, situps eller sätt dig i jägarvila medan du ser på TV.
  • Promenera medan du pratar i telefon, till exempel kan du gå runt kvarteret medan du tar ett jobbsamtal.
  • Ta trapporna (åtminstone halva biten) istället för hissen.
  • Ta en korg istället för en vagn i mataffären om handlingslistan inte är så lång.