Motion

Så blir du mer aktiv i din vardag

Många av oss lever ett alltför stillsamt liv, det är ett faktum som de flesta är ganska medvetna om.

Alltför mycket stillasittande påverkar hälsan på flera sätt, och många hälsoeffekter genereras när vi rör på oss och använder kroppen; musklerna blir starkare och mer rörliga, vi får mindre ont i rygg och nacke, och blodsocker och kolesterol normaliseras. När vi använder musklerna frigörs ämnen som rensar upp i kärlen. I en stor australiensisk studie* som publicerades i mars 2012 kartläggs effekterna av alltför mycket stillasittande. I studien medverkade nära en kvarts miljon människor, och man kunde bland annat se att mindre än fyra timmars stillasittande per dag är lika positivt för hälsan som att träna på gym fem timmar i veckan.

Smygmotionera på jobbet!
Hitta dina egna knep för att bli mer fysiskt aktiv även om du ”inte har tid” – eller lust – att träna. Det finns många aktiviteter som du kan smyga in i ett tight schema så att du kan vara mer aktiv och öka förbränningen.

Även du som inte gillar att motionera (eller ännu inte har hittat din favoritmotionsform) kan hitta knep för att röra dig mer och undvika för mycket stillasittande. Hitta sätt att göra din vardag mer aktiv – som passar in i ditt liv och som funkar för dig, utan att det blir ett stort projekt varje gång du ska röra på dig lite mer:

Ett höj- och sänkbart skrivbord på jobbet så att du kan stå upp mera under dagen, och enkelt variera mellan stående och sittande.

Lämna din plats och gå till kollegan du behöver prata med – istället för att skriva ett mail eller ringa.

Placera skrivare, hålslag, häftapparat och annan kontorsutrustning på avstånd som gör att du måste resa dig upp varje gång du behöver använda dem.

Lägg in en morgonpromenad eller en promenad på lunchen ett par dagar i veckan.

Ta cykeln till jobbet eller gå en del av sträckan – det tar oftast inte längre tid än att sitta kvar på bussen.

Sluta leta efter den mest bekväma och ”lataste” lösningen. Parkera lite längre bort istället för att alltid spana efter närmaste p-plats, ta trappan istället för hiss och rulltrappa, klipp gräset med handgräsklippare och cykla eller gå istället för att ta bilen så fort du har möjlighet.

Alla tillfällen till lite extrajobb för kroppen är bonus!

*Sitting Time and All-Cause Mortality Risk in 222.497 Australian Adults (Arch Intern Med. 2012;172(6):494-500).