Veckans tema

Så blir hälsosamma vanor en del av livet

Bli framgångsrik genom att skapa automatiska hjälpsamma vanor

Du borstar tänderna varje kväll innan du går och lägger dig, låser dörren när du går hemifrån, tar en varukorg när du går in i mataffären. Var och en av dessa är en vana, en enda medveten handling som har lett till en upprepad och automatisk vana. Mycket i vår vardag drivs av just vanor.

 

Må bra-faktorn

För att en vana ska bli automatisk genomgår den en beteende-loop. Det börjar med en signal som triggar igång en handling, du börjar göra på ett visst sätt och det du gör ger en känsla av tillfredsställelse som uppmuntrar dig att göra likadant nästa gång signalen finns där. Beteende-loopen är neutral, den fungerar på samma sätt både för att skapa vanor du inte vill ha och för vanor du vill ha. Tricket är att identifiera hjälpsamma beteende vilka kan kopplas till de belöningar du får när du gör på ett visst sätt. Belöningar kan t ex vara en fysisk känsla (t ex njutningen när du äter något utsökt). En känslomässig utdelning (känner sig stolt) eller tillfredsställelsen när du gör något du tycker om (läser en bok). Ju fortare belöningen infinner sig när vi beter oss på ett visst sätt, desto starkare effekt och desto troligare att du kommer att göra samma sak igen och igen. Om du är konsekvent och gör det ofta är det troligt att det blir en vana.

 

Byt ut

När du väl börjar märka hur nya vanor bildas kommer du lättare kunna identifiera de du inte är så nöjd med. Det effektivaste sättet att göra sig av med en oönskad vana är att inte fokusera på att bryta den utan istället lägga till en ny bättre vana.

 

21-dagarsmyten

Du har kanske hört att det skulle ta tre veckor att skapa en ny vana. Det har visat sig att det kan ta mycket längre tid – men även betydligt kortare. Det finns faktiskt inga bevis för att tre veckor är den magiska gränsen. Begreppet kommer från en amerikansk kirurg som märkte att det tog ungefär den tiden för att patienterna skulle kunna anpassa sig till förändringar i utseende och kroppar efter operationen. Studier visar att det är många faktorer som spelar in för att bilda vanor. Allt från din omgivning, till hur utmanande det nya beteendet är och hur din livsstil ser ut. Det viktiga att komma ihåg är att oavsett hur lång eller kort tid det tar så har du makten att skapa och förändra dina vanor så att de passar in i ditt liv och hjälper dig på din hälsoresa.