Motion
Så får du träningen att bli av
De där människorna som tränar – vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år – och bara ser till att få det gjort. Hur lyckas dom?

Är det möjligt att skapa regelbundna träningsrutiner även om man redan levt halva sitt liv?
– Kan jag också bli en sån där som bara ”gör det”? Självklart! Att skapa regelbundna motionsvanor och göra träningen till en rutin är inte svårt, men kräver ett långsiktigt tänk och en hel del beslutsamhet. Alla är vi olika, och du behöver hitta en metod som funkar för dig.

För dig som har svårt att komma upp ur soffan:

Gör ett avtal med en träningskompis. Har du ingen i din närhet som vill träna, så finns det massor av träningskompisar på nätet. På sajter där man kan föra träningsdagbok, till exempel Jogg.se och Funbeat, finns det ofta forum där man kan peppa varandra. Gå med i en Facebookgrupp eller en grupp på vårt Forum – eller skapa en egen!

Hitta en träningsform som du gillar och njuter av. Det kanske inte känns så första gången – du behöver prova några gånger till innan du vet säkert. Prova till exempel salsakurser, yoga, styrketräning, gympapass, folkdans, army fitness, vattengympa, ridning, långpromenader, spinning. Det finns oändliga möjligheter – om du tycker träningen är kul är det större chans att du kommer iväg.

För dig som har svårt att frigöra tid:
Prioritera. Skala bort mindre nödvändiga saker såsom alltför mycket tid framför tv:n och slösurfande vid datorn.

Träningen rensar huvudet, ger dig nya idéer och en paus i tankearbetet. Efter passet är du mer effektiv och fokuserad. Tiden du lägger på ett träningspass är alltså välinvesterad.

Planera. Boka in träningen i din kalender. Gå igenom kommande vecka och skriv in minst 2-3 pass i de luckor du hittar. Kanske ett lunchpass på tisdagen, en eftermiddagsträning på fredagen och en långpromenad på söndagen.

Hitta tillfällen då du kan röra dig mer i vardagen: Ta en promenad samtidigt som du ringer ett samtal. Hoppa av bussen ett par stationer tidigare (oftast tar det inte speciellt mycket längre tid att gå än att sitta kvar på bussen). Stå eller gå när du har möjlighet.

Små steg framåt
Du som är helt novis på det här med att motionera gör klokt i att ta små steg framåt. Många går in med liv och lust i ”Projekt komma i form”, går från 0 till 100 och chockar kroppen med alltför mycket träning. Risken att man tröttnar är lika stor som risken att skada sig. Utgå ifrån dig själv och ta ett steg i taget. Börja med att titta på hur din vardag och verklighet ser ut. Gör en realistisk och långsiktig träningsplan – och följ den!

Din långsiktiga plan gör det lättare att komma tillbaka efter ett träningsuppehåll. Hur motiverad du än är så kommer det att uppstå hinder längs vägen – andra saker som måste prioriteras, förkylningar, kanske en stukad fot eller en missad buss. Om du har en tydlig målbild är det oftast lättare att komma på rätt spår igen. Låt inte bakslag och småsaker komma i vägen för din beslutsamhet.

Se din strävan att komma i bättre form som ett livslångt projekt. Träningen blir snart en rutin du gör några gånger i veckan, lika självklart som att du borstar tänderna varje kväll. Jobba med kroppen istället för emot. Se inte motionen som ett straff eller nödvändigt ont, utan som en fin present till dig själv – något som du gör för att bli glad och för att du och din kropp ska må bra.