Veckans tema

Så tar du kontroll över dina tankar

Våra vetenskapligt förankrade tekniker hjälper dig ta kontrollen så att du kan fortsätta göra framsteg på din vikt- och hälsoresa.

Här hittar du en PDF för veckans tema som du kan skriva ut. 

 

Har du någon gång kommit på dig själv med att sitta och äta ur en kakburk utan att egentligen veta varför du började äta? En trolig förklaring är att det började med en ohjälpsam tanke som dök upp. Detta eftersom vad du tänker (“Jag kommer inte lyckas gå ner. Jag kan lika gärna äta kakorna eftersom det ändå inte spelar någon roll”) påverkar vad du gör (du tar kakburken och börjar äta kakorna du egentligen inte ville ha). Genom att uppmärksamma dina tankar kan du börja förändra hur du responderar på dem så att du tar kontrollen.

Relaterat innehåll: 
Dags för verklighetskoll 
Träna din mentala inställning 
 

3 snabba fakta

  1. När vi uppmärksammar våra tankar och lägger märke till hur de påverkar oss kan vi identifiera vilka av våra tankar som är hjälpsamma och vilka som inte är det.
  2. Att påminna oss om att tankar endast är sådant som äger rum i våra huvud - tankar är inte fakta - kan hjälpa oss att förändra hur vi responderar på dem. Du kan ta kontrollen över tankarna när som helst.
  3. Studier visar att det finns många effektiva sätt att förändra hur vi responderar på våra tankar. Vi kan utmana våra tankar genom att göra en verklighetskoll av dem eller så kan vi uppmärksamma och observera tankarna utan att försöka förändra dem.

Att göra denna vecka

Uppmärksamma vilka tankar som rör sig i ditt huvud. Kanske överskred du din SmartPointsbudget och tänker att du förstört din vecka. Nästa gång du uppmärksammar en tanke som stjälper dig kan du prova någon av teknikerna nedan.

  • Notera tankens effekter och förändra storyn. Om du tänker att du förstört hela veckan, hur påverkar dessa tankar dig? Hur får det dig att må? Hur får det dig att agera? Hoppar du över din workshop eller slutar du att regga i appen? Sluta med de där tankarna och förändra din historia med hjälp av hjälpsamma tankar. ”Ett snedsteg innebär inte att jag misslyckats, det betyder bara att jag är mänsklig. Jag ska fylla i appen den här veckan för att komma tillbaka på rätt spår.”
  • Gör en verklighetskoll. Stämmer det verkligen att din vecka är förstörd på grund av ett snedsteg? Om en vän till dig hade gjort samma sak, hade du då sagt till din vän att hen förstört sin vecka? Ta dig an den här typen av ”allt-eller-inget-tänk” med ett hjälpsamt mindset. ”Jag är besviken på att den här veckan inte gick som jag planerat, men jag kan definitivt ta mig tillbaka på rätt spår”.
  • Acceptera och agera. När du kommer på dig själv att tänka negativa tankar kan du också börja agera på dem, även om de fortsätter finnas där. Så se det som en framgång varje gång du uppfattar en negativ tanke. Detta visar att du är uppmärksam och på rätt väg. ”Bara för att jag tänker att jag har förstört veckan innebär det inte att jag ska ge upp. Jag kan ha den tanken och låta det förbli en tanke och istället göra något för att ta mig närmare mitt mål.”