Veckans tema

Ta hjälp av den hälsosamma zonen

Den hälsosamma zonen skapar flexibilitet för dig eftersom ingen matdag är den andra lik. Den hjälper dig också att se mönster i hur du äter.

Ingen äter exakt lika mycket varje dag. Den hälsosamma zonen visar att det är ok att ligga lite över eller lite under sina dagliga SmartPoints så länge budgeten för veckan går ihop. Det skapar flexibilitet för dig. 
Hälsosamma zonen

Relaterad artikel: Hälsosamma zonen 

 

3 snabba fakta

Här tar vi upp lite bakgrundsfakta till den hälsosamma zonen:

1. Forskning visar att om man har en alltför strikt inställning till att äta hälsosamt (t ex genom att försöka hamna på sitt exakta dagliga SmartPointsantal varje dag) kan det bli svårare att bibehålla sina nya vanor på lång sikt. Om man istället har en mer flexibel (mindre strikt) inställning kan det hjälpa dig till en hållbar viktminskning.
 

2. Den hälsosamma zonen är anpassad efter den plan du följer och din budget. Zonen betonar att hälsosamma matvanor handlar om att utveckla ett ätmönster som funkar över tid (inte om att nå perfektion varje dag).
 

3. Att registrera det du äter och att få/inte få blå markeringar i WW appen ger dig feedback om dina matvanor. Det hjälper dig att se vad du ska fortsätta med och vad du ska förändra.
 

Upptäck den hälsosamma zonen

När du reggar det du äter och dricker i WW appen kommer du att få en notering (blå markering) i kalendern för varje dag som du håller dig inom den hälsosamma zonen. Syftet är inte att samla blå prickar för samlandets skull för att mäta någon form av perfektion utan syftet är att samlandet ska hjälpa dig att se mönster i dina matvanor så att du kan göra de förändringar som behövs.

1. Veckoöversikt
Högst upp på startsidan i WW appen kan du se hur många blå markeringar du fått ihop den här veckan (dvs hur många dagar du hamnat inom den hälsosamma zonen). Svep åt höger för att se föregående vecka och titta på vad du åt och reggade de dagar du fick en blå markering jämfört med när du inte fick det. Vad upptäcker du?
 

2. Månadsöversikt
Klicka på diagram-ikonen för att kunna se ”dagar i min hälsosamma zon”. Klicka sedan på pilen uppe till höger för att se en översikt över hela månaden. Hur ser det ut över tid? Funkar det fortfarande att göra som du gör nu eller är det dags att växla upp?
 

3. #samlablått på Community
Bestäm dig för hur många blå markeringar som är realistiskt för dig att få kommande vecka och vad du ska göra för att det ska ske. Dela gärna med dig av hur dina dagar ser ut på vårt community i WW appen för att inspirera och bli inspirerad. Tagga dina inlägg med #samlablått. 

 

Vanliga frågor & svar om hälsosamma zonen

 

Hur påverkas min vikt om jag skulle äta färre SmartPoints än det lägsta antalet i zonen?
Så länge du äter mindre än du gör av med kommer du att gå ner i vikt. Men din viktminskning kommer inte att bli hållbar på längre sikt om du begränsar dig själv för mycket (risken är stor att du tröttnar om du blir för strikt). För att skapa hälsosamma vanor som håller över tid är det bra att äta både NollPointsmat och mat som har ett SmartPointsvärde för att få bra variation och kunna fortsätta äta din favoritmat. Men med detta sagt - om du äter bra mat under dagen och du har ätit en hel del NollPointsmat och du känner dig mätt och belåten ska du inte äta för dina SmartPoints bara för att nå upp till en viss nivå och få en blå prick. Det gäller att se till helheten över dagen och inte äta mer än man behöver.

Går jag ner i vikt även om jag ligger på det övre antalet i zonen?
Ja, så länge du håller dig inom din SmartPointsbudget för veckan. Det går med andra ord inte att ligga på det övre antalet varje dag för då spräcker du din budget. Den hälsosamma zonen finns där för att visa att det finns en flexibilitet i din budget som ger utrymme både uppåt och nedåt så att du inte behöver eftersträva att äta exakt lika mycket varje dag.

Om jag äter hela min Veckobonus på en gång hamnar jag utanför den hälsosamma zonen - går jag ändå ner i vikt?
Ja, du går ner i vikt oavsett om du fördelar ut din Veckobonus under veckan eller om du äter hela Veckobonusen på en gång. Det viktiga i slutändan är att du håller dig till din budget totalt sett. Syftet är inte att sträva efter att göra allt man kan för att få en blå prick varje dag. Syftet är att du ska använda de blå prickarna som hjälp för att reflektera över vad du ätit och registrerat så att du kan se mönster i dina matvanor - inte som ett verktyg för att mäta perfektion. Har du t ex varit på fest så är det inget konstigt att du den dagen inte får en blå prick. Men om du hamnar utanför zonen under många dagar så kan det hjälpa dig att reflektera över vad som kan behöva förändras.