Blogg
Tänd grillen - och njut!

Att grilla är inte bara härligt somrigt och fantastiskt gott. Det är dessutom ett utmärkt

sätt att laga hälsosam mat. När vi grillar får vi massor med smak, men det krävs inget stekfett. Dessutom går det att grilla det mesta.

Här är våra bästa tips för en lyckad och hälsosam grillning:

 

  • Ha gott om tid – Att grilla måste få ta tid. Se till att alltid sätta på grillen i god tid för att få till en bra glöd.
  • Grilla alltid grönsaker som tillbehör - Grillade grönsaker blir perfekt tillbehör till köttet. Grillad majskolv är en klassiker, men det finns så många grönsaker som är goda att grilla. Aubergine, sparris, färsk vitlök och citron är några exempel. Visste du att du t o m kan grilla din sallad? Välj en fast sort (t ex romansallad eller gemsallad), halvera, pensla med olja och lägg på grillen.
  • Grilla frukt till dessert - När maten är klar brukar glöden vara som bäst. Se till att använda den till en god efterrätt genom att lägga frukt på grillen. Persikor eller ananas är enkelt och gott.
  • Smala såser -  Kalla såser passar perfekt till grillat. Använd fraiche 5% eller turkisk yoghurt 3,5% som bas och smaksätt med vitlök, lime, färska örter eller din favoritsmak.
  • Se upp för marinaden - Se upp med färdiga marinader, de innehåller ibland mycket socker eller fett. Gör gärna din egen marinad så har du koll på innehållet. Man kan också smaksätta med en rub som är en torr kryddblandning som man gnider in köttet eller fisken med.
  • Lägg fisk på grillen - Fisk är ett hälsosamt alternativ på grillen. Fet fisk är oftast lättare att grilla eftersom den håller ihop bättre. Många typer av fisk är god att grilla hel med skinn. Använd gärna ett galler, ett så kallat halster så slipper du fisk som fastnar på grillgallret eller trillar ner i glöden. Magrare fisk som torsk passar också att grilla i foliepaket.
  • Kalla råvaror fastnar på grillen - Se till att råvarorna är rumstempererade innan de läggs på grillen.

Grilltips