Veckans tema

Tips & tricks för att hålla koll

Att hålla koll på vad man äter och dricker är en förutsättning för framgång. Här får du tips och tricks som hjälper dig.

Forskning visar att om du skriver upp vad du äter och dricker hjälper det dig att gå ner i vikt. Det hjälper dig också att behålla din nya vikt vilket gör att det är bra att fortsätta hålla koll även när du nått den vikt du vill vara på.

 

Att hålla koll gör dig mer medveten om:

  1. Vad du äter
  2. Hur mycket du äter
  3. Hur många SmartPoints du använder, vilket gör att du kan avgöra…
  4. Huruvida dessa livsmedel är “värt det” för dig

 

Efterhand kommer du också att bli mer medveten om vilka matval som är mer hälsosamma. Du kan hålla koll genom att regga i WW appen, på viktvaktarna.se eller med hjälp av papper och penna. 

 

Relaterad artikel: Håll koll

 

3 snabba fakta

 

  • Studier visar att vi har en tendens att sluta med saker som känns jobbigt. Om vi till exempel väntar med att registrera allt till slutet av dagen eller känner press för att vi tror att vi måste regga allt in i minsta detalj kan göra att det känns som ett för stort projekt..
  • Forskning  visar att när vi registrerar vad vi äter blir vi mer medvetna om vårt beteende och de förändringar vi vill göra. Om vår inställning till att hålla koll är att det ökar vår medvetenhet och att vi lär oss av att göra det, kan det göra att det känns mer tillfredsställande och få oss att fortsätta göra det, jämfört med om vi tänker att det enbart är ett sätt att bedöma hur det går för oss.
  • Det är bättre att vi är konsekventa i att registrera det vi äter än att vi försöker göra det perfekt. Det handlar om att hitta ett sätt att hålla koll som fungerar för oss.

 

5 tips för att hålla koll

1. Guesstimera så gott det går
Om du inte hittar exakt det du ätit i WW appen så är det bättre att leta upp något liknande än att skippa regga det helt och hållet.
 

2. Planera i förväg

Om du ser fram emot en speciell måltid under veckan kan du regga det i förväg för att se hur det passar in i din budget – och hur många sparade SmartPoints du kan behöva.

 

3. Dra nytta av appens fördelar

Är du osäker på vad du ska köpa? Använd scannern för att snabbt få koll på SmartPointsvärdet.

 

4. Ta ett foto

Om du inte kan regga i samband med att du äter kan du ta ett foto av maten för att komma ihåg vad du ska lägga in senare.

 

5. Regga för att lära känna dig själv

Genom att skriva upp allt du äter kan du leta efter mönster över tid för att bli medveten om vad som är viktigt för dig att fortsätta med och vad du kan förändra. Fortsätt regga även när din budget är slut, det ger dig en bra uppfattning om vad du kan göra annorlunda nästa gång.