Motion

Träning minskar risken för fetma

Det är välkänt att motion och annan ökad fysisk aktivitet hjälper dig att gå ner i vikt, och minskar risken att gå upp igen när du nått ditt mål.

Det är välkänt att motion och annan ökad fysisk aktivitet hjälper dig att gå ner i vikt, och minskar risken att gå upp igen när du nått ditt mål. Enligt en ny svensk studie kan träning förebygga fetma, vilket särskilt viktigt för personer med stor ärftlig belastning.

Den som har en medfödd ökad risk för fetma kan genom att motionera en timma varje dag minska den risken, det visar en svensk studie som nyligen gjorts vid Lunds universitets Diabetescentrum.

Ny teknik gör det möjligt att analysera hela arvsmassan och studera gener och markörer som innebär ökad risk för olika sjukdomar, till exempel fetma, diabetes och cancer. Forskarna har sett att träning minskar risken för fetma, inte minst hos personer som genetiskt ligger i riskzonen, bland annat genom att påverka en specifik gen (FTO-genen).

Vad ska man göra om man har hög ärftlighet för fetma?
Många som varit överviktiga redan som barn och fått kämpa med vikten större delen av sitt liv vill gärna att deras egna barn ska slippa gå igenom samma sak. Genom att hjälpa barnet att röra på sig minst en timme varje dag gör man en stor insats för att förebygga fetma.

Se till att ha bra mat hemma, och välj gärna mat med låg energitäthet, det vill säga lite energi (kalorier) i förhållande till vikt och volym, det som ViktVäktarna kallar mat med Mättnadsfaktor.

Mångsidiga motionseffekter
Tabeller över hur mycket extra energi du förbränner under en timmas träning är sällan särskilt inspirerande. Men träningen har så många fler positiva effekter:

  • Din förbränning ökar även timmarna efter passet

  • Du får mer muskler, vilket gör att din energiförbrukning ökar i det längre perspektivet – det blir alltså lättare att på sikt hålla en lägre vikt.

  • Ämnesomsättningshormoner och andra verksamma ämnen utsöndras, och oönskade substanser i blodet rensas bort, till exempel ämnen som utsöndras vid stress, ogynnsamma blodfetter och förhöjda blodsockernivåer.

  • Många av våra vanligaste sjukdomar motverkas: övervikt, fetma, hjärt-kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och benskörhet (osteoporos).

  • Allt känns lättare när du känner dig starkare och mindre andfådd. När du bygger upp din kondition och din kropp vänjer sig vid att jobba vid lite högre belastning kommer du att orka mer i vardagen – oavsett om det handlar om att gå i trappor eller bära matkassar, eller att leka med barn och barnbarn eller gå ut och dansa.

Gör något kul!
Hitta motionsformer där hela familjen rör på sig och tränar utan att tänka på det. Klättra i träd, dansa, plocka svamp, spela fotboll, ta en cykeltur eller åk skidor tillsammans.

Gillar du att tävla med dig själv kan en stegräknare vara motiverande. Eller använd din smartphone till att bokföra dina träningspass och spara dina rundor, mäta hastigheten och till exempel lägga samman hur långt eller hur länge du gått under året.

”Vaddå träna – då blir jag ju svettig”
Jaaa, det är just det som är poängen. Att sätta igång förbränningen är en viktig effekt av träningen och svettning är ett sätt för kroppen att göra sig av med värmen efter hand som kroppstemperaturen stiger. Om du inte hade svettats skulle du till slut bli överhettad. Att svettas är helt normalt, och sunt!

Källa: http://www.vetenskaphalsa.se/risk-for-fetma-kan-minskas/