Motion
Våga träna styrka
Styrketräning kan föra tankarna till kraftiga och pumpade muskler, ett sätt att bygga kroppen större och öka i muskelmassa.

Styrketräning kan föra tankarna till kraftiga och pumpade muskler, ett sätt att bygga kroppen större och öka i muskelmassa. Men så behöver det inte vara, styrketräning kan också vara en fettförbrännande motionsform och tona kroppen utan att musklerna blir bulkiga.

Det är ett bra sätt att träna upp din styrka och byta ut fett mot muskler. 
Det är också ett bra komplement till annan träning då din kropp blir starkare och orkar mer. Styrketräning är också ett sätt att förändra kroppen, med mer muskelmassa kommer styrka som ger bättre hållning och fastare kropp med andra former. 

Framförallt kvinnor kan vara rädda för att styrketräning gör en stor och kraftig, men så är inte fallet. För att bygga upp en stor muskelmassa krävs många års träning i detta syfte och för kvinnor är det svårare att komma upp i en stor volym. 

Styrketräning är utmärkt för att känna dig stark, och faktum är att efter du tränat så fortsätter musklerna att jobba. Under passet kan man säga att musklerna bryts ner och efter passet börjar återuppbyggnaden. Din kropp slutar alltså inte jobba fast du avslutat ditt träningspass och det är så din kropp blir starkare. 

Repetitioner 
All styrketräning bygger på repetitioner, och beroende på hur många du gör och i hur många omgångar kan du få olika typer av resultat och träna muskeln på olika sätt, kanske vill du både bli starkare och öka i muskelmassa. 
Att göra få repetitioner med tyngre vikter kan få muskelmassan att öka i volym, men framförallt ökar det din styrka. Många repetitioner på lättare vikt är mer i syfte att öka muskelmassa än att bli starkare. Mellan 5-10 repetitioner ökar både styrka och muskelmassa. 

Uppvärmning
Uppvärmning inför ett styrkepass kan du göra med vikterna, men betydligt lättare än vad du tänkt träna med under passet. Ska du lyfta tyngre vikter med få repetitioner krävs en längre och mer noggrann uppvärmning än om du tänkt använda lättare vikter. 

Fria vikter eller maskiner
Har du inte prövat styrketräning förut kan fria vikter kännas skrämmande, och det är svårt att veta hur du ska göra med tekniken. Fria vikter utfört på rätt sätt ger en väldigt bra och stärkande träning. Maskiner är väldigt bra för att kunna lyfta och samtidigt behålla tekniken. På de flesta gym finns också Bodypump, en typ av pass där du med instruktör tränar igenom hela kroppen genom olika styrkeövningar. 

Teknik
En sak som är oerhört viktig när du styrketränar är tekniken. Detta för att undvika skador och träna musklerna på rätt sätt, därför är det viktigare med rätt teknik än tunga vikter. Som med all träning gäller det att magstödet är på plats så att din rygg är rak och ha blicken rakt framför dig. Är du osäker på tekniken kan du alltid fråga, de flesta är väldigt glada av att kunna hjälpa till och dela med sig av sin kunskap.