Må bra
Vikten av vila
Lika viktigt som det är att sköta din kost och träning för att må bra, är det att ge kroppen tid för vila och återhämtning.

Kroppen behöver 6-9 timmar sömn för att kunna återhämta sig och även tid för vila mellan träning och andra aktiviteter. Att ge din kropp tid att stanna upp och komma ikapp är en viktig del i att ta hand om dig själv. 

Vila och träning


För att kunna prestera på topp behöver kroppen vara utvilad. Tränar du är det viktigt att planera in dagar utan träning. För att få ut det mesta av det du gör så behöver kroppen ha haft tid att återhämta sig. Mellan aktiviteter så reparerar och stärker kroppen sig själv, och återuppbyggnad är en viktig del om du vill lyckas med din träning. Utan ordentlig återhämtning bryts dina muskler ner i stället för upp. 

Återhämtning 


Att ta dig tid för vila och återhämtning handlar också om att ha en balans i tillvaron. Mental styrketräning, där du kanske lutar dig tillbaka i soffan och är nöjd med dig själv och vad du gjort under dagen, är också ett bra sätt att vila mentalt från många av de måsten och borden som finns i vår vardag. I dag utsätts vi för mycket stress genom arbete och all den information som strömmar emot oss från alla håll och kanter. För att ge din kropp och hjärna en chans att smälta alla intryck är det viktigt att ta dig tid för en stilla stund där kropp och själ får en chans att bearbeta allt. Utsätter du dig för långvarig stress utan chans till återhämtning bryts kroppen långsamt ner. Detta kan te sig olika, men kan yttra sig i exempelvis utmattningssyndrom eller depression. 

Hur mycket återhämtning var och en behöver är individuellt, även hur du bäst vilar upp dig och få ny energi skiljer sig åt individ från individ. Kanske mår du bäst av att meditera, läsa en bok, eller fylla på med positiv energi genom att umgås med vänner eller ta en promenad i naturen. 

Sömn


Sömn är en av de viktigaste faktorerna för att kroppen ska kunna återhämta sig ordentligt. Det är under sömnen som din kropp reparerar sig själv och hjärnan bearbetar alla intryck du fått under dagen. Under natten stänger hjärnan av alla dagens tankeprocesser och fokuserar på att reparera det som slitits ut. Tillverkningen av stresshormon går på sparlåga och under djupsömnen, men är du stressad när du är vaken varvar kroppen upp och du får svårare att sova. Därför är det viktigt att slappna av även när du är vaken. Kvalitén på sömnen är viktigare än hur länge du sover, men en vuxen person behöver mellan 6-9 timmar för att fungera optimalt. Sover du för lite kan det påverka minnet, immunförsvaret och ge minskad koncentrations- och prestationsförmåga. Dålig sömn ger också ökad hunger och risken för fetma och diabetes ökar med sömnproblem. En natt med dålig sömn då och då är vi skapta för att klara, men har du långvariga sömnproblem blir det svårt för kroppen att hantera det. 

Så, för att vara snäll mot dig själv, se till att planera in egen tid och tid där du är fri från måsten och tumma inte på sömnen alltför ofta så kroppen får tid att vila upp sig mellan varven och kan fylla på med ny kraft.