Mat
Vin och njutning
Vin har gått från att vara något som sätter guldkant på tillvaron till en vardagsdryck som många inte skulle vilja vara utan. Ett par glas för att koppla av efter en stressig dag, för att fira in helgen eller som tröst när vardagen känns tung.

Vin har gått från att vara något som sätter guldkant på tillvaron till en vardagsdryck som många inte skulle vilja vara utan. Ett par glas för att koppla av efter en stressig dag, för att fira in helgen eller som tröst när vardagen känns tung. Men kanske blir det lite för mycket? Och kanske sätter det käppar i hjulet för viktminskningen?

Lite för mycket, lite för ofta

Alla känner till farorna med alkoholberoende. Väldigt sällan pratas det dock om konsekvenserna av att dricka lite för mycket, lite för ofta, utan att för den delen utveckla ett beroende. Kvällar på krogen, långa middagar i goda vänners lag och after work med kollegorna. Vin har plötsligt blivit en naturlig del av vårt sociala liv och något vi kan dricka alla dagar i veckan. Konsekvensen blir att kroppen och psyket belastas på en rad olika sätt, bland annat kan man få sämre prestationsförmåga, höga blodfetter, högt blodtryck, övervikt och skador på lever och hjärta. Många blir dessutom både piggare och gladare om de drar ned på konsumtionen. Alkohol minskar nämligen stresståligheten och stör djupsömnen.

Kvinnor tål generellt sett mindre alkohol än män. Detta beror på att de är mindre, har lägre halter av ett enzym som bryter ned alkohol och har en annan hormonuppsättning än män. I och med detta får de snabbare en högre koncentration av alkohol i kroppen och deras hjärta och lever tar lättare skada.

Effekter på vikten

För många kan vardagsdrickandet innebära ett problem när man vill gå ned i vikt. Vin innehåller mycket energi utan att bidra med någon mättnadskänsla. Tvärtom stimuleras aptiten. Även en måttlig konsumtion ökar energiintaget avsevärt och kan bidra till övervikt. Det är inte fel att ta ett glas vin för att njuta lite extra ibland, men låt det gärna stanna vid ett glas.

Drick smart

  • Sätt upp regler för när, var och hur mycket vin du får dricka. Bestäm vilka dagar och hur många glas du maximalt ska dricka.
  • Satsa på kvalitet istället för kvantitet. Dra ned på mängden du dricker och lägg pengarna på färre men riktigt bra viner.
  • Spara glasen som du faktiskt njuter av men undvik slentriandrickandet. Känn efter om du verkligen vill ha ett glas och korka aldrig upp en flaska på fredagskvällen av gammal vana Hitta istället andra sätt att njuta av tillvaron.
  • Vin är inte nödvändigt för att umgås. Njut av en cappuccino på after worken eller servera ett alkoholfritt alternativ till middagen
  • Det finns andra sätt att sätta guldkant på tillvaron. Unna dig en massage, en extra fin middag eller en helt ledig kväll med en bra bok istället.

Det är viktigt att unna sig lite extra njutning ibland. Och det är ingen tvekan om att ett par glas vin livar upp tillvaron och hjälper en att slappna av. Se dock upp för att dricka av fel anledningar. Om man använder vin så fort det känns tungt och stressigt, för att dämpa jobbiga känslor eller för att slippa ta itu med problem i sitt liv kan det vara dags att tänka om. Lyssna istället på din kropp, ta itu med problem och dra ned på kraven och stressen.