Välkommen till programmet PersonligaPoints™ anpassat för dig med diabetes

Publicerad 27 oktober 2021

Vi förstår att du är här för att nå dina hälsomål. Du vill skapa nya vanor för varaktig förändring. Du vill ha en hållbar viktminskning.

Vårt diabetes-anpassade program är utformat av våra närings- och beteendeexperter, för att hjälpa dig att uppnå allt detta.

Du kanske undrar på vilket sätt detta program är annorlunda?

Vi förstår – alla diabetiker får höra samma råd om hur viktig vikten är för att sköta sin diabetes. Men saken är denna: De flesta viktminskningsmetoder, som innebär strikta dieter eller tvingar dig att helt utesluta dina favoriträtter, tar inte hänsyn till hur det är att egentligen leva med diabetes.

Det är inte så livet ser ut i verkligheten.

Det är inte så du skapar varaktiga vanor.

Det är definitivt inte så du uppnår hållbar viktminskning.

Och ... det är här vårt diabetesanpassade program kommer in i bilden.

Programmet ger dig en individuell viktminskningsplan som är anpassad till dig och bara dig.

Så hur exakt fungerar det?


Vårt program PersonligaPoints™ gör mer än att bara räkna kalorier. Det kokar ner komplex näringsinformation till en enda användarvänlig siffra. (Vi vet att du har tillräckligt många siffror att hålla koll på för att sköta din diabetes.) Men det som gör vårt diabetesanpassade program så speciellt är vår NollPointslista, som tar hänsyn både till din diabetes och dina unika kostpreferenser. Programmet har är noggrant framtaget för diabetiker och stöds av bland annat International diabetes federation.

Till att börja med berättar du för oss vilken mat du älskar och inte vill leva utan, så tar vårt system fram din alldeles egna lista med NollPointsmat. Det handlar om livsmedel som inte lika lätt påverkar dina blodsockernivåer. Du kan äta dem så ofta du vill och behöver inte registrera Points för dem.

Utöver grönsaker kan din NollPointslista innehålla, kyckling, fisk, eller varför inte avokado. Livsmedel med en högre halt av kolhydrater, såsom frukt, fullkorn eller mjölkprodukter, kommer inte finnas med på din lista med NollPointsmat. Och det är okej. För du kan äta allt, och du kan fortfarande äta dem genom att använda din budget. Programmet är utformat för att vägleda dig bort från tillsatt socker och mot alternativ som är rikare på fiber och protein och innehåller hälsosammare fetter.

När du registrerar mat i WW-appen ser du hur många Points den är värd och dess näringsinformation, däribland mängden kolhydrater, vilken beräknas beroende på den portionsstorlek du väljer. Och för första gången någonsin kan du inte bara spendera PersonligaPoints – du kan även tjäna in Points! Du belönas med extra Points för hälsosamma beteenden såsom att äta icke-stärkelserika grönsaker, röra på dig mer och att välja vatten som dryck.


Var kan jag få stöd?


Vårt program är inte någon ersättning för annan vård.. Vi kan inte ge dig råd eller rekommendationer kring din diabetes. Har du frågor kopplat till det uppmuntrar vi dig att prata med din kontakt inom sjukvården. Men vi erbjuder ett viktminskningsprogram som är anpassat för dig. Du tar del av alla olika delar av programmet som hjälper dig att uppnå varaktiga förändringar, som att äta hälsosamt, vara aktiv, ha en positiv inställning och sova tillräckligt.

På Community, vårt eget sociala nätverk, hittar du ett livligt community. Du kan delta i grupper med andra medlemmar för att dela recept och träningsvideor, heja på varandra, lägga upp foton och videor av dina milstolpar, följa andra medlemmar som du ser upp till och hitta vänner som förstår både din situation och dina mål, så att du aldrig behöver gå igenom alltihop ensam.

Vårt stora nätverk av coacher och workshops arbetar tillsammans för att backa dig på alla sätt. Du kommer att få strategier för att hantera din kosthållning som tillåter dig att njuta av maten samtidigt som du uppnår dina hälso- och viktmål. Du kommer att upptäcka att en aktiv livsstil inte bara handlar om vikt, utan även kan sänka ditt blodsocker, förhindra hälsokomplikationer och minska stress. Du lär dig även att om du har medkänsla för dig själv kan det förändra ditt sätt att se på dig själv och hjälpa dig att sätta upp realistiska mål som leder till verkliga resultat.


Behöver jag fortfarande gå på läkarbesök?


Vi kan inte nog understryka detta: Vårt program ersätter inte dina vårdgivare, och viktnedgång ska aldrig komma före hälsan. Om ditt blodsockervärde inte ligger där det ska, fortsätt kontrollera det enligt din läkares rekommendationer och följ dina vårdgivares råd om hur du kan stabilisera det. Vi finns här för att hjälpa dig med allt annat.


Hur går jag över till det diabetesanpassade programmet?


När du går med i eller går över till vårt nya PersonligaPoints-program, kommer du att se ett popup-meddelande där du ombeds att svara på några enkla frågor. När frågan kommer upp, svara att du har typ 1- eller typ 2-diabetes. Sedan kommer du att få frågan vilka livsmedel du oftast äter. Vårt system kommer sedan att samla dina svar för att ta fram ett program med NollPointsmat specifikt för dig.

[{"type":"span","children":[{"text":"Bli medlem"}]}]

Ett program helt anpassat för dig!
Få 50% rabatt!

Frågor & Svar

Medlemmar som lever med diabetes kan ta del av allt det nya i PersonligaPoints-programmet och har precis som alla andra möjligheten att tjäna Points genom att äta icke-stärkelserika grönsaker, välja vatten och vara aktiv. Den enda skillnaden är att medlemmar på det diabetesanpassade programmet har en individuell NollPointslista som tar hänsyn till både deras matpreferenser och hälsotillstånd.


När du svarar “ja” på frågan “Om du lever med diabetes typ 1 eller 2” och sedan svarar på frågorna om dina matpreferenser kommer du att få en personlig matplan som tar hänsyn till ditt hälsotillstånd. Vi anpassar din NollPointslista och din PersonligaPointsbudget för att säkerställa att den återspeglar den mat du gillar att äta och även är lämplig för någon som lever med diabetes. Det betyder att mat som har ett högre kolhydratinnehåll (t ex frukt, havregryn, mjölkprodukter) inte kommer hamna på din NollPointslista eftersom de kan höja ditt blodsocker mer än andra typer av mat.


Om ditt mål är att göra varaktiga beteendeförändringar (t ex äta hälsosammare och vara mer aktiv) och gå ner i vikt för din hälsas skull bör du överväga att byta till det diabetesanpassade PersonligaPoints-programmet som är speciellt anpassat för att hjälpa dig att etablera hälsosamma vanor när du lever med diabetes.

Vårt diabetesanpassade program tillhandahåller en personlig NollPointslista som tar hänsyn både till dina unika matpreferenser och att du lever med diabetes. Mat som innehåller mycket kolhydrater (t ex frukt, havregryn, mejeriprodukter) kommer inte att vara ett NollPointsval för dig eftersom dessa livsmedel kan höja ditt blodsocker mer än mat som har lägre kolhydratinnehåll (t ex icke-stärkelserika grönsaker, hälsosamma fetter och magra proteiner). Det diabetesanpassade programmet är anpassat för ditt hälsotillstånd eftersom mat som har ett högre kolhydratinnehåll behöver reggas i syfte att hålla koll på mängder för att förhindra blodsockertoppar.


Det diabetesanpassade PersonligaPoints-programmet är till för personer som har fått besked på att de har antingen diabetes typ 1 eller diabetes typ 2.

Medlemmar som har prediabetes erbjuds inte det diabetesanpassade programmet. Det vanliga PersonligaPoints-programmet fungerar på ett säkert och effektivt sätt när det gäller viktminskning och hälsa för medlemmar med prediabetes.

WW ViktVäktarnas program är inte utformat för medlemmar som är gravida och därför är det diabetesanpassade programmet inte för medlemmar med graviditetsdiabetes.


Ja, Du bör meddela att du börjat på WW ViktVäktarna och följer det diabetesanpassade PersonligaPoints-programmet. Håll regelbunden kontakt med din kontakt inom sjukvården för att hålla koll på dina blodsockernivåer eller för andra frågor kring hur du bäst hanterar din diabetes.


De är uträknade på samma sätt som för alla andra medlemmar. Tillsatt socker och mättat fett höjer Pointsvärdet medan fibrer, protein och omättat fett sänker det. Formeln tar även hänsyn till det totala kalorivärdet. Det här vetenskapligt beprövade systemet är utformat för att guida till ett hälsosamt ätmönster för alla, genom att guida till att äta mat som har ett högre innehåll av fibrer, protein och omättat fett (det hälsosamma fettet) och ett lägre innehåll av tillsatt socker och mättat fett (det mindre bra fettet).


Alla medlemmar kommer att få en unik NollPointslista baserat på deras matpreferenser. I det diabetesanpassade PersonligaPoints-programmet är vissa NollPointskategorier borttagna för att anpassa programmet till personer som lever med diabetes. NollPointslistan för dig som har diabetes kommer att bestå av livsmedel som har lägre kolhydratinnehåll och högre fiber- och proteininnehåll, vilket gör dem mindre benägna att orsaka toppar i blodsockret.

NollPointslistan kommer inte att innehålla mat som frukt, mejeriprodukter (t ex yoghurt, cottage cheese), fullkornsprodukter (t ex havregryn, fullkornspasta, fullkornsris) eller majs eftersom de har ett högre innehåll av kolhydrater och kan höja blodsockret mer jämfört med mat som icke-stärkelserika grönsaker och magert protein. Fördelen att räkna Points på den här maten är att du då håller koll på mängden vilket kan vara gynnsamt för ditt blodsocker jämfört med att äta NollPointsmat där man inte behöver hålla koll på mängder och Pointsvärde.


Jo, du får äta allt, inklusive frukt, yoghurt och annan mat som innehåller kolhydrater. Enda skillnaden är att den här maten inte finns som NollPointsmat för dig som lever med diabetes och följer det diabetesanpassade programmet. Det beror inte på att det är dåligt att äta dessa livsmedel, utan det beror på att det kan finnas anledning att hålla koll på vilka mängder du äter av den här maten då de kan höja ditt blodsocker. NollPointsmat är mat du ska slippa hålla koll på mängder av och slippa räkna, men den som lever med diabetes kan behöva hålla koll. Av denna anledning har vi inte den här maten som NollPointsmat i det diabetesanpassade programmet. NollPointslistan för dig som har diabetes kommer att bestå av livsmedel som har lägre kolhydratinnehåll och högre fiber- och proteininnehåll, vilket gör dem mindre benägna att orsaka toppar i blodsockret.

Med detta sagt: Om du som lever med diabetes inte ser något hinder med att ha t ex frukt som NollPointsmat (prata gärna med din kontakt inom sjukvården om detta!) kan du göra om frågeformuläret och ange att du inte lever med diabetes. Men då anpassas heller inget annat i programmet efter att du lever med diabetes.