Må bra

Att mäta framsteg

Alla som kommer på ViktVäktarnas möten får möjlighet att väga sig och hjälp med att hålla koll på sina framsteg. För de som inte går på mötena, och för alla som vill ha ett komplement till vågen, finns det ett par olika metoder man kan använda.

BMI
BMI, eller Body Mass Index, mäter förhållandet mellan längd och vikt. Metoden är inte lämplig för muskelbyggare och barn under 18 år, men för vuxna normaltränade personer är det ett mycket bra mått. Multiplicera din längd i meter med din längd i meter. Dividera sedan din vikt i kg med det här talet. Normalvikt ligger mellan 18,5 och 24,9. Övervikt ligger mellan 25 och 29,9. Fetma är över 30. Metoden säger ingenting om var på kroppen fettet sitter och kan därför gärna kompletteras med någon av nedanstående mätningar. Ta reda på ditt BMI här >>
 

Midjemått
All övervikt är inte lika ohälsosam och beroende på var på kroppen de extra kilona sitter kan man avgöra om man har förhöjd risk för följdsjukdomar som diabetes typ 2, högt blodtryck och åderförkalkning. Dessa, och många andra sjukdomar, hänger framför allt ihop med bukfetma och inte alltid med för hög total kroppsvikt. Att mäta midjemåttet ger en bra bild av hur mycket farligt bukfett man har. Stå upp och mät omkretsen efter en utandning. Har man inget måttband hemma kan man använda ett snöre och sedan mäta snöret med linjal eller måttstock. Mät midjan där den är som smalast, eller mitt emellan höftbenet och nedersta revbenet om man är rund om magen. Gränsen för bukfetma hos kvinnor ligger på 88 cm och för män på 102 cm. Helst ska man som kvinna ligga under 80 cm och som man under 94 cm. Hur lång man är har ingen betydelse.
 

Maghöjd
Att mäta maghöjden när man ligger ned ger också en bra bild av var fettet sitter och om man har för mycket av det skadliga bukfettet. Fördelen med den här metoden jämfört med midjemåttet är att man inte får med det ofarliga underhudsfettet i mätningen eftersom det åker åt sidorna när man ligger ned. Ligg på rygg på golvet med böjda knän. Lägg en bok på magen och mät med en linjal avståndet från golvet till boken. För hög buk hos kvinnor är 20 cm och över och för män 22 cm och upp. 
 

Midja- och höftkvot
Detta mått anger förhållandet mellan midjans och höfternas storlek. Det är betydligt mindre farligt att ha mycket fett runt höfterna och låren än runt midjan. Stå upp och mät runt höfterna där de är som bredast och sedan runt midjan där den är som smalast. Dividera midjemåttet med höftmåttet. Resultatet bör vara lägre än 1 för män och lägre än 0,85 för kvinnor.
Att ha mycket bukfetma är alltså förknippat med ökad risk för en lång rad olika hälsoproblem. Men det finns hopp. Bukfettet är nämligen lättare att bli av med än annat fett och små förändringar kan ge stor effekt. Risken för överviktsrelaterade sjukdomar minskar för varje centimeter som försvinner runt midjan. Motion har visat sig vara det mest effektiva sättet att bli av med bukfettet. Motion minst två gånger i veckan i minst en halvtimme varje gång minskar risken avsevärt.