Må bra
Belöningar för motivation
Belöningar kan vara ett effektivt sätt att hålla motivationen på topp. Det är dock viktigt att skilja på yttre och inre belöningar eftersom de påverkar vår drivkraft på helt olika sätt.

Olika typer av belöningar

Man brukar skilja på yttre och inre belöningar. Yttre belöningar handlar ofta om pengar, saker och andra fysiska incitament, medan de inre handlar om psykologiska belöningar som får en att må bra och växa som person. Det kan vara en känsla av att man trivs i sin kropp, glädje över en prestation eller en känsla av självförverkligande. De inre belöningarna leder dessutom till bättre självkänsla och tro på den egna förmågan. Pengar och andra yttre belöningar hamnar i undersökningar ganska långt ned på listan över vad som motiverar oss mest. Istället är det att se sin egen utveckling och en möjlighet till självförverkligande som ligger i topp. I tester har man sett att prestation som kopplas till yttre belöningar till och med riskerar att minska motivationen. Personer som får pengar när de lyckas med en uppgift tappar snabbt intresset medan de som inte får pengar eller andra yttre belöningar är mer ihärdiga. De motiveras enbart av en inre vilja att lyckas. Yttre belöningar riskerar att dränera denna inre drivkraft och efterhand kan man behöva allt större belöningar för att vilja prestera och anstränga sig. Med det inte sagt att yttre belöningar saknar betydelse. Har man svårt att motivera sig enbart med inre belöningar kan en yttre morot vara ett bra komplement. De kan också underlätta uppgifter som upplevs som mycket tråkiga. 

Personliga drivkrafter

Många undrar hur de ska hitta motivation till träning och en hälsosam livsstil. Den frågeställningen är lite felvänd eftersom den antyder att motivation är något man hittar utanför sig själv, snarare än något man skapar. Man brukar vara mer framgångsrik om man fokuserar på drivkrafterna man redan har inombords. Utan denna förankring i det personliga planet kan en hälsosam livsstil snarare kännas som ett tvång. Därför är det viktigt att identifiera sina egna personliga drivkrafter för att leva hälsosamt. Är det för att gå ned i vikt, få mer ork i vardagen, leva länge och friskt, bli av med hälsoproblem eller bli piggare, gladare och starkare? Skriv ned vad det skulle innebära att uppnå dessa saker. Hur skulle livet förändras? Gör listan så personlig som möjligt och ta fram den när motivationen tryter.

Motiverande belöningar

De flesta har inga problem att tänka ut lämpliga yttre belöningar. Det kan vara allt från ett par nya skor till en massage eller en resa någonstans. De inre belöningarna kan vara lite knepigare. De behöver förvisso inte ta några yttre uttryck men ibland vill man trots allt ha något mer än en klapp på axeln av sig själv. Varför inte bjuda in nära och kära för att fira dina framsteg? Få saker är mer motiverande än att få beröm och uppskattning för sin prestation. Eller avsätt en hel dag för välbehövlig egentid. Fokusera på allt du uppnått och ta dig tid att njuta av dina framsteg innan du hastar vidare mot nästa mål.