Må bra

Mer energi i vinter

Nu är de varma sommardagarna ett minne blott och mörkret lägger sig allt tidigare. De flesta upplever att det är svårare att hålla vikten under vinterhalvåret. Man äter mer än annars och sötsuget ökar. Varför är det så och hur kan man undvika det?

Höj energinivån

Under vintern är det många som blir trötta och nedstämda. Den främsta orsaken till detta är bristen på dagsljus. Färre soltimmar leder till att kroppen producerar mer av sömnhormonet melatonin. Detta gör oss trötta och sugna på kolhydrater och snabb energi. För att känna sig piggare är det många som mer eller mindre omedvetet ersätter solljus med socker. Detta är dock inget bra sätt att höja energinivån. Därmed inte sagt att man ska undvika all typer av kolhydrater. Tvärt om är det viktigt att äta tillräckligt med långsamma kolhydrater som ger jämn energi under en lång tid. Havregrynsgröt, fullkornsbröd, quinoa, rotfrukter, baljväxter och alla typer av grönsaker är exempel på kolhydrater som ger energi och håller en mätt länge. Se också till att få ordentligt med dagsljus och D-vitamin varje dag. En halvtimmes promenad under lunchen kan räcka för att motverka vintertröttheten. Undvik solglasögon även om solen gassar. När ljus kommer in i ögat trycks halterna av melatonin ned och man känner sig pigg.

Serotonin

Hjärnans signalsubstans serotonin påverkar vårt humör och vår sinnesstämning i stor utsträckning. Hos många som drabbas av vinterdepression har man sett att upptaget av serotonin i hjärnan är sämre under vintern. Magnesium, zink samt aminosyran tryptofan är nödvändigt för kroppens tillverkning av serotonin och kan öka upptaget i hjärnan. Se därför till att få i dig tillräckligt av dessa näringsämnen. Magnesium finns mycket i gröna bladgrönsaker, havregryn, nötter och frön. Zink hittar man främst i skaldjur, kött, ägg, pumpakärnor och mandlar. Tryptofan finns bland annat i kyckling, kalkon, pumpakärnor, nötter och bananer.

Ta kontroll över känsloätandet

Många äter inte bara på grund av hunger utan även på grund av känslor som nedstämdhet, ilska, oro, stress eller tristess. Känslor som drabbar oss oftare under vintern när bristen på ljus gör oss mer benägna att bli nedstämda och trötta. Många rör sig också mindre under vintern vilket ökar mottagligheten för dessa känslor. Att trösta, lugna eller pigga upp sig med mat kan då kännas lockande. Det känns bra för stunden men förmodligen spär beteendet snarare på problemet. Efter att man satt i sig sötsakerna är risken stor att känslorna finns kvar och dessutom ett svidande dåligt samvete. Till på köpet får det blodsockret och humöret att åka bergochdalbana. Fundera istället på vad det är för känslor du försöker stilla genom att äta och vilka problem som ligger till grund. Försök hitta andra sätt att hantera dessa känslor. Beror tröstätandet på tristess kan man sysselsätta sig med att ringa en vän, ta en promenad eller gå till gymmet. Beror det på ilska, oro eller stress kan man meditera, träna eller skingra tankarna med en bok. Fokusera på att gå till botten med känslorna istället för att döva dem med mat.