Mat som ger dig energi

Vad bör du äta för att få energi och hålla dig pigg under din viktminskning? Dietisten Susie Wilkinson hos ViktVäktarna ger råd om hur du använder mat för att känna dig pigg och på rätt spår under hela din viktminskning.

Det är konstigt att vi kan känna oss trötta trots att vi har fyllt på vår energinivå med ett mellanmål eller en måltid under de senaste timmarna. Varför kan vi känna oss trötta efter bara några timmar?

Svaret kan vara kolhydrater. Kolhydrater består av olika typer av socker, som är vår huvudsakliga energikälla och som frigörs vid matsmältningen.

Kolhydrater bör utgöra en del av ditt dagliga energiintag. Det finns många typer av kolhydrater och de påverkar oss på olika sätt beroende på vilka typer av socker och näringsämnen de innehåller, och vilket sätt de har bearbetats på.

Nyckeln till vettiga matvanor är att försöka förbli mätt och äta regelbundet under dagen, så att energinivåerna förblir konstanta. Därför bör du se till att äta mat som frigör energi långsammare och under längre tid.

Vissa mycket små förändringar i din diet och livsstil kan hjälpa dig att känna dig piggare. Här är några tips och förslag på mat:

 

Mat

Ät lite pasta, fullkorn, eller råris som en del av ditt dagliga SmartPointsantal.

Byt ut vitt bröd mot fullkornsbröd som är mindre raffinerat, det vill säga som har blivit mindre bearbetat och innehåller mer fibrer som gör att du känner dig mätt längre.

Ha frukt nära till hands. All färsk frukt har 0 SmartPoints. Det är bra om du vill unna dig något sött, eftersom frukt innehåller både naturliga sockerarter och fibrer.

En annan orsak till letargi hos kvinnor kan vara järnbrist (anemi). Järn behövs för att kroppen ska kunna skapa röda blodkroppar som transporterar syre. Den bästa källan till järn är rött kött, men det finns också i gröna bladgrönsaker, berikade flingor och baljväxter.

 

Tips

Ät regelbundna måltider. Man tror att det kan vara bra för viktminskningen att äta fler måltider och mellanmål under dagen (inom din SmartPointsbudget), så försök att äta lite och ofta och se hur du känner dig.

Se till att du äter tillräckligt med kolhydrater. Försök att äta minst halva ditt dagliga intag av bröd, flingor, ris och pasta som fullkornsvarianter.

Ät en bra frukost – det kickstartar din dag och gör att du känner dig pigg och redo att ta itu med dagens utmaningar. Gröt eller fullkornsbröd med lättmargarin är ett bra alternativ. Testa att lägga äppelbitar på din gröt, så får du i dig minst en av dina "fem per dag" till frukost.

Bli aktiv – även när du inte har lust med det. Det kan vara så enkelt som en rask tiominuterspromenad. Jag kvicknar själv alltid till av aktiviteter, och ofta håller jag på längre än jag har tänkt allt eftersom jag blir piggare.

Ha vätska nära till hands – vi behöver vätska för att frigöra energi från kosten, så fortsätt dricka! Vi behöver minst sex glas med 2,5 dl vatten varje dag – mer om du är aktiv.

 

Nästa steg

Kontrollera på näringsdeklarationerna hur mycket socker som ingår. Produkter med mer än 15 g socker per 100 g anses ha ett högt sockerinnehåll.

Kontrollera i Matdagboken om det finns ett samband mellan viss mat och din energinivå.

Om du tror att du kan lida av anemi och inte blir bättre av de ändringar i dieten som föreslås bör du kontakta din doktor.

Leta efter inspiration på mellanmål i hemsidans verktyg för att hitta sådant som passar dig.