Frukosttips
Mat

Frukosttips

Frukost är ett av de viktigaste målen du äter på en dag. Det är bra för din matsmältning, ditt fokus och hjärta att börja dagen med frukost.

 Börja dagen på ett bra sätt och vara snäll mot din kropp genom att starta med något gott och nyttigt. Här kommer några tips på goda frukostar som kanske kan göra det lättare att stiga upp på morgonen. Beroende på din livsstil kan du anpassa din frukost, rör du dig mycket under dagen kan du äta lite mer kolhydrater än om du har en mer stillasittande vardag. Vid viktminskning är det bra att äta mer protein än kolhydrater till frukost. Frukosten kickar igång matsmältningen och ger energi. 
Bananpannkakor är en populär frukost som är enkel att svänga ihop. En mogen banan, 2 ägg, tre matskedar keso, en nypa salt och två teskedar smör allt som behövs. Vispa ihop ingredienserna och stek på. Vill du ha en slätare konsistens kan du mixa ingredienserna. Serveras med färsk frukt eller bär. Bananpannkakor går att variera och leka med olika ingredienser, keso kan byta ut mot mandelmjölk och mandelmjöl, du kan göra dem ännu matigare med havregryn eller ha blåbär i smeten. Pröva dig fram vad du gillar bäst. 
Gröt är en klassiker till frukost som du står dig länge på. Istället för den klassiska havregrynsgröten kan du testa dinkelmannagrynsgröt som är bra för hjärnans koncentrations- och tankeförmåga. För denna gröt behöver du rismjölk, mannagryn, smör, salt och linfrön. Bovetegröt passar bra för dig som har känslig mage och allt som behövs är bovete, vatten och en nypa salt. Toppa med exempelvis sojamjölk, linfrön och blåbär. 
Fler frukosttips
Har du svårt att få i dig något på morgonen eller har bråttom kan en matig smoothie med exempelvis hampaprotein vara en bra start. Ägg i alla dess former är också en bra frukost liksom chiapudding och chiagröt. 
Och några frukostfällor du ska undvika

  • Juice innehåller mycket fruktsocker och mättar inte på samma sätt som när du äter en frukt (du får i dig en mycket större mängd frukt än om du äter den som den är). Vill du gärna dricka juice på morgonen så satsa på att pressa själv i en juicer så vet du att det bara är naturligt fruktsocker och kan variera med massa nyttiga frukter med spännande smaker. För att vara extra nyttig kan du juica grönsaker som grönkål eller avocado.
  • Socker i te och kaffe bör du skippa. Även om det inte är mycket socker du har i ditt te eller kaffe ska du helst undvika det. Ha honung i teet om du gärna vill söta det. 
  • Ljust bröd innehåller mycket kolhydrater och ger lite energi. Grovt bröd som innehållet mycket fiber får i gång magen på ett bättre sätt och du står dig längre på det.
  • Fruktyoghurt innehåller tillsatt socker. Naturell yoghurt där du själv har färska frukter och grönsaker och kanske toppar med lite honung är ett sundare alternativ. Strö gärna frön såsom linfrön, pumpakärnor eller chiafrön över yoghurten som müsli.