Lär dig väga maten med ögonen!
Mat

Lär dig väga maten med ögonen!

En skvätt mjölk i kaffet, ett smakprov från ostdisken i affären eller en handfull nötter i förbifarten. Ja hur mycket blir allt det där på en dag? Vi kan ju inte ha en våg med oss vart vi än går. Men vi kan träna ögat att måtta maten!

Använd dina ögon som våg!

Börja med att väga allt du lägger på tallriken under en veckas tid. Har du en liten behändig våg är det inga konstigheter att ha den på matbordet där hemma. Även drycker är viktigt att få koll på.

När du har vägt allt i en vecka så får du ett hum om vad maten väger och därmed blir det lättare att uppskatta mängderna du lägger upp vid lunchbuffén eller när du är på kalas.

Träna dig även i att måtta mellan tummen och pekfingret! Hur långt är egentligen 5 eller 10 cm? Det är bra att kunna avgöra hur många SmartPoints en baguetteskiva ger exempelvis.

Vikt av olika livsmedel och hur många SmartPoints det blir

  • En 5 cm bit ljus baguette med 1 tsk smör ger 4 SmartPoints
  • En rejäl skvätt mellanmjölk i kaffet, ca 2 msk, ger 1 SmartPoints
  • En näve jordnötter till drinken, ca ½ dl, ger 5 SmartPoints
  • Sista slatten i smoothiemixern kanske ½ dl, ger 1-2 SmartPoints (beroende på recept)
  • En liten kycklingfilé väger ca 125 g och ger 1 SmartPoints
  • En stor kycklingfile väger ca 160 g och ger 2 SmartPoints
  • En portion kokt långkornigt ris väger ca 120 g och mäter ca 1 ½ dl, ger 4 SmartPoints
  • En slev sås till ugnsbakad fisk, ca 1 dl, kan ge allt från 2 till 6 SmartPoints.

 

När du är ute på restaurang, fråga gärna personalen, eller helst kocken, vilken sorts mejeriprodukt som använts. Och hur stor andel av såsen eller soppan innehåller grädde?