Lättlagade fiskrätter
Mat

Lättlagade fiskfavoriter

Ett fyrpack laxfilé är aldrig fel att ha på lut i frysen, och en sväng till fiskhandlar’n på fredagseftermiddagen ger en bra start på helgen. Låt dig inspireras av några snabba och goda fisk- och skaldjursfavoriter!

Fiskens goda hälsoeffekter är välkända. Som D-vitaminkälla är den suverän och den bidrar också med nyttigheter som Vitamin B12, jod och selen. De feta fiskarna, som det räcker att äta en gång i veckan, ger oss omega-3-fettsyror som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom. Dessutom är det en mager och proteinrik råvara.

En “remsa” lax från frysen

Riv en squash och fräs den med en pressad vitlöksklyfta i lite olivolja. Smaksätt med salt, peppar, en matsked dill och lite rivet lime- eller citronskal. Rör ner en burk lätt crème fraiche. Fördela över 4 tinade laxbitar i en form. Tillaga i ugnen 20-25 min i 175 grader. Bjud pressad potatis och rödkålssallad till.

Fredagslyx

​Salta, peppra och ringla lite olivolja över fina, färska torskfiléer, gärna torskrygg om det ska vara extra festligt. Baka dem långsamt i ugnen på 150 grader, tills de lätt delar sig när du trycker med en gaffel. Bjud en härlig sallad till av avokado, räkor, halverade cocktailtomater, snedskurna sugar snaps och rostade solroosfrön. Vänd ner en salladsblandning, gärna råkostmix från Ica,  och lite lättvinägrett precis vid servering.

Paella på en tisdag

Koka fullkornsris med en knivsudd saffran, en tesked paprikapulver och en pressad vitlöksklyfta. Vänd ner en påse skaldjursmix (färdig fisk- och skaldjursblandning från Icas frysdisk) och låt allt bli varmt. Servera med ugnsrostade grönsaker och citronklyftor.