Anita:
Framgångshistorier

Anita: "Jag har ätit mig smal!"

Anita, -20,7 kg

Jag insåg ganska snart att oj vad mycket gott man kan äta och ändå bli mätt och må bra!

Ända sedan tiden då Anita fick barn, 1990, har kilona kommit gradvis.

- Det kändes inte så noga med vad man åt och vägde då, men det var ju klart lättare att gå upp i vikt än att gå ner! Dessutom är jag uppväxt med en bullmamma och jag älskar själv att baka och laga mat.

Anita har gjort några viktresor på egen hand genom åren.

- Problemet de gångerna var att jag slutade stenhårt med kakor och godis. Jag åt minimalt med mat. Det blev nästan som svält! När jag sedan slutade så stegrade vikten igen. Det blev helt enkelt inte hållbart.

Det hon beskriver om ViktVäktarna är något helt annat.

- Efter mitt första ViktVäktarmöte, den 3 januari i år, började jag följa veckomenyerna till punkt och pricka. Jag insåg ganska snart att oj vad mycket gott man kan äta och ändå bli mätt och må bra! Och jag har verkligen ätit mig smal. Jag har inte varit hungrig.

 

Energigivande veckomöten

 

Veckomötena har haft stor betydelse för Anita.

- Det är ett riktigt bra upplägg. Coachen, Anna-Lena, bidrar med så mycket bra idéer och tankar.

Sedan hon nådde sin målvikt i maj och sedan blivit guldmedlem behöver hon gå på möten och väga sig var 10e vecka för att få fortsätta.

- Det är väldigt bra, då fortsätter man ha koll på sin vikt. Den energi och motivation man får av att möta andra är också ovärderlig. Likaså alla tips, idéer och historier man får av andra. Även stödet från omgivningen har betytt mycket, min man och dotter, och förstås kollegorna!

 

En portion mättar!

 

Självklart har det funnits utmaningar längs vägen. Det handlar om lite vilja också för att lyckas, berättar hon. Särskilt i början. Då fanns det en del hungriga dagar.

- Jag var noga med att hålla mig till en portion i början. Jag fick tänka: detta är en måltid jag blir mätt av. Men för att hantera hungerkänslorna drack jag mycket vatten och åt massor av frukt.

ViktVäktarna Flex har Anita också goda erfarenheter av.

- Det är ju helt fantastiskt! Jag kan ju spara SmartPoints till helgen, eller välja räkor och kyckling när jag äter ute. Och det går utmärkt att be om lite rejälare grönsaker istället för ris eller potatis på restauranger.

Överlag upplever Anita en stor och positiv förändring på flera plan, som exempelvis motion. Även om hon motionerat tidigare så gör hon det ännu mer nu.

- Min tendens till ont i knäna har minskat. Jag går en timme varje morgon, och vi har vandrat i fjällen i sommar jag och min man, det är underbart!