Framgångshistorier

Gravidkilona är borta för alltid

Maria, -18 kg

Maria gick ner 20 kg med ViktVäktarna Online efter första graviditeten men så blev hon gravid igen. Redan under andra graviditeten bestämde hon sig för att hon skulle börja gå på möten så fort sonen var ett par månader.

– Redan efter 6-7 veckor kände jag mig redo så då fanns det ingen anledning att vänta. Jag hade bestämt mig för att gå på möten för jag behöver ha någon som har ögonen på mig. Det gick mycket lättare den här gången än när jag gjorde det på egen hand. Mötet på vågen har varit det allra viktigaste för mig och utan min coach Anna-Lena hade jag aldrig klarat det.

Tog kontroll

Under graviditeterna åt Maria allt hon var sugen på och hade inte kontroll över sitt matintag. Vitt bröd kunde hon äta hur mycket som helst av.

– När jag började på ViktVäktarna fick jag lära mig att kontrollera portionerna. Jag äter mycket mer grönsaker i dag än innan viktminskningen och fyller halva tallriken med matiga grönsaker som morötter, kål, broccoli och blomkål som mättar bra. Vitt bröd äter jag endast vid ett fåtal tillfällen och har ersatt det med ägg och gröt.

Förutom att kontrollera sina portioner och äta mer grönsaker har Maria lärt sig att planera sina måltider i förväg.

– Jag ser till att det alltid finns bra alternativ till hands. Första tiden såg jag till att det fanns utrymme för en bit choklad till kaffet varje dag men nu har jag inte det behovet längre.

När rutinerna ändras

För Maria har den svåraste utmaningen varit att hantera semester och högtider. Men hon har alltid hittat tillbaka till rutinerna igen.

– Jag bestämde mig för att jag skulle hålla vikten, istället för att gå ner i vikt, under sommaren och det lyckades jag med. På julen bestämde jag mig för att göra vad jag kunde. Det bästa är nog att ha en realistisk plan som man kan hålla sig till så att man inte blir besviken. Och att man hittar tillbaka till rutinerna igen.

Hittat tillbaka till träningsglädjen

Maria har alltid rört på sig mycket och efter graviditeten började hon med promenader. I takt med viktminskningen orkade hon röra på sig mer och idag är träningen hennes största intresse.

– Viktminskningen var en förutsättning för att jag hittade tillbaka till träningen. Hade jag fortfarande vägt 80 kg hade jag ju inte orkat springa en mil som jag kan idag.

Maria spenderar många timmar i veckan på gymmet men tycker fortfarande att vardagsmotionen är jätteviktig för viktminskningen.

– De veckor jag har fått mest minus på vågen har jag ökat vardagsmotionen, inte tränat flest pass på gymmet.

Gravidkilona är borta för alltid

Minus på vågen ger motivation

Ett bra sätt för att hitta motivation är att ta del av gemenskapen på sociala medier. Maria har ett Instagramkonto där hon delar med sig av sin VitkVäktarvardag.

– Gemenskapen med andra ViktVäktare är fantastisk på Instagram. Jag får mycket motivation där. Men jag tror inte att man ska sitta och vänta på motivationen – det gäller att bita ihop ibland. Det som ger motivation är ju när man får minus på vågen! Så det gäller bara att göra det som man vet fungerar, så blir det bra tillslut!

Marias tips

  • Gå på möten – även om du haft en dålig vecka
  • Fyll i appen och var noggrann. Väger och mäter du maten hemma så tränar du ögonmåttet och blir bättre på att uppskatta när du inte har tillgång till någon våg.
  • Vardagsmotion gör skillnad