Motion
Gör träningen rolig
För att träningen ska bli av måste den vara rolig. Misströsta inte om du ännu inte fastnat för någon träningsform – utbudet har aldrig varit större. Här kommer tips som gör träningen både roligare och mer motiverande.

Engagera familj och vänner

Varför träna själv när det kan bli en stunds kvalitetstid tillsammans med familj eller vänner? Att skaffa en träningspartner brukar ta träningen till en ny nivå. Man pushar och motiverar varandra och det blir lättare att ge det lilla extra. Hoppa över fikan med vännerna och umgås genom träningen istället. Ta en joggingtur, yoga, ge er ut och paddla eller prova er igenom gymmets utbud av olika pass. Eller gör träningen till ett familjeprojekt och avsätt en kväll i veckan då ni tränar tillsammans. Turas om och låt var och en i familjen bestämma vilken träningsform ni ska prova. Skulle familjen och vännerna vara ointresserade kan man dra igång afterwork-träning på jobbet. Hitta på aktiviteter som vem som helst kan delta i. Ge er ut i löpspåret, boka in er på en spinningklass eller träffas i gymmet efter jobbet.

Träningsfest

Byt ut baksmällan mot träningsvärk och ordna en träningsfest på jobbet eller med vännerna. Man kan lägga det på vilken nivå man vill. Dra ihop så många vänner eller kollegor som möjligt och boka in er på ett träningspass, sätt på en träningsvideo hemma eller hyr in en privat instruktör om ni är många. Slut sedan upp någonstans och servera proteindrinkar, hälsoshots och gröna smoothies istället för alkohol. Avsluta med en nyttig middag eller buffé med hälsofokus. Gör det till ett regelbundet evenemang och låt ansvaret för att organisera det gå runt inom gruppen.

Träningsresor

Organiserade träningsresor, där man kombinerar sol och bad med motion, blir alltmer populärt. Åk ensam och hitta nya bekantskaper eller locka med dig vännerna. Man träffar nya människor med liknande intressen samtidigt som man får hjälp att trigga igång träningslusten.

Träna mot ett specifikt mål

Att ha ett specifikt mål för sin träning gör den roligare och mer motiverande. Det finns gott om lopp runt om i Sverige man kan anmäla sig till. Vårruset, tjejmilen, vansbrosimningen, vasaloppet och diverse cykellopp är bara några exempel. Anmäl dig långt i förväg så att du har god tid på dig att komma i form.

Terrängträning

Vi är skapta för att vara utomhus och träning i naturen är ofta mer energigivande än inomhusträning. Lämna gärna den upptrampade stigen och ge dig ut ”off road”. Åla, kryp, hoppa och klättra genom terrängen. Att kämpa sig över stockar och upp för leriga backar ger naturlig intervallträning som är betydligt effektivare och roligare än vanlig löpträning. Pulsen höjs mer och det ojämna underlaget aktiverar fler muskler. Samtidigt tränar man upp både koordination och balans. Det är också mentalt uppfriskande att helt släppa taget och bara fokusera på den krävande träningen. Och visst kan man träna utomhus i alla väder, det gäller bara att klä sig rätt. Framför allt viktigt om man ska ge sig ut i terrängen är att ha vattentäta skor i ett slitstarkt material, träningshandskar och långa byxor.

Vardagsträning

Börjar trädgården se risig ut eller är huset i behov av en storstädning? Samla ihop familjen och ägna dagen åt hederligt kroppsarbete. Kratta löv, rensa rabatter, klipp gräsmattan, tvätta fönster och piska mattor. Försök också integrera träning i dagens aktiviteter och spontanträna mer. Gör 20 armhävningar eller burpees medan tevattnet kokar, gör tåhävningar medan du borstar tänderna och utmana familjen i plankan under tv-reklamen. Det kan göra stor skillnad om det blir en daglig vana.