Motion
Motivation för motion - så får du upp ångan igen
Tappat motivationen för att träna? Det händer de allra flesta, men det går såklart att råda bot på. Här gäller det att jobba med din mentala inställning - ditt mindset.

Motivation är färskvara precis som kondition. Det kan vi nog alla relatera till. Det som kändes så där härligt att lova sig själv på nyårsnatten, verkar inte lika käckt och glatt en tisdagseftermiddag i mitten på februari.

Här får du några knep för att ta dig upp sadeln igen!

Mentalt

Visualisera! Tänk på hur det kommer kännas när du är klar med passet. Framkalla känslan i din kropp. Det svåraste brukar vara att gå till garderoben och ta på sig kläderna. Men med en försmak av tillfredställelsen som du vet kommer efter träningen så är det lättare att komma på banan.

Se inte dåligt väder och ont om tid som hinder! Tänk tvärtom istället. Om vädret är dåligt kan det knappast bli sämre längs vägen. Anpassa klädsel och aktivitet så att motionen blir av. Tiden du lägger ner kommer du vinna tillbaka när du fått ny energi efter träningen.

Praktiskt

Håll ordning på grejorna! Då blir det lätt att komma iväg. Ha en bra och lättillgänglig plats för dina träningskläder. Ha gärna ett par uppsättningar kläder ifall några plagg hamnat i tvättkorgen.

Variera aktiviteterna! Precis som du varierar vad du äter, läser eller lyssnar på kan du försöka variera dina motionsformer.

Skaffa stegräknare eller aktivitetsarmband! Det är spännande att se sina framsteg så tydligt. På vissa fabrikat får du dessutom påminnelser för när det är dags att resa sig eller träna.