Motion

Sommarmotion

Semester och långa, lata stranddagar är vi väl förunnade under sommaren. Sjunker man alltför djupt ned i hängmattan kan det dock vara svårt att komma igång igen efter ledigheten. För att inte förslappas helt är det bra att kombinera vila och aktivitet.

Lite träning räcker långt

Genom att hålla igång en viss träningsrutin under sommaren undviker man att förlora de framsteg man kämpat så hårt för. Det är bättre att sänka kraven än att hoppa över träningen helt. Det krävs nämligen inte mycket träning för att underhålla den muskelmassa och kondition man redan har byggt upp. Målet kan till exempel vara att röra på sig en stund varje dag för att upprätthålla regelbundenheten. Det behöver inte vara så svårt, alla aktiviteter där man rör kroppen är bra. Det är många som av förståeliga skäl vill slippa gymmet under semestern. Ta istället en cykelutflykt, en simtur, långa promenader i vattenbrynet, lek med barnen, ta med strandtennisracket och en fotboll på utflykten eller gör ett par enkla styrkeövningar med jämna mellanrum. Eller kombinera träningen med att prova på aktiviteter som kitesurfing, vindsurfing, paddle board eller kajak.

Utnyttja de långa dagarna

Under semestern kan det vara enklast att lägga träningen på morgonen så att den inte krockar med dagens planer. Utnyttja ljuset och träna före frukost. Då är temperaturen lägre och man undviker att träningen hänger över en som ett dåligt samvete hela dagen. Dessutom ger morgonträningen energi som håller en pigg hela dagen.

Planera för aktivitet

Planera för en aktiv semester och packa ned joggingskor och lätta träningskläder som är enkla att tvätta och torka. Hopprep, träningsband och en träningsapp tar knappt någon plats och kan underlätta träningen på resan.

Backintervaller – Vill man minimera tiden som läggs på träning under semestern är backintervaller ett bra alternativ. Det ger intensiv och effektiv träning på kortast möjliga tid. Hitta en ganska brant uppförsbacke som du kan springa uppför på 30-60 sekunder. Värm upp i fem minuter och spring sedan så fort du kan uppför backen. Jogga ned i långsam takt. Upprepa ca tio gånger eller så länge du orkar. Effektivare träning är svårt att hitta.

Kroppstyngdövningar – Det går att träna i stort sett hela kroppen med bara kroppsvikten. Det kräver ingen utrustning och är ett praktiskt sätt att träna på semestern. Klassiska övningar som armhävningar, knäböj, benlyft, utfall, plankan, situps, dips och burpees är några exempel, men det finns mycket mer än så. Sök på internet eller ladda ned en träningsapp för inspiration.

Promenader och joggingturer – Utforska närområdet genom långa promenader eller joggingrundor under resan. Locka med hela familjen och se det som ett tillfälle att umgås.

Yoga – Yoga tränar upp både funktionell styrka och flexibilitet och kan göras i princip var som helst. Redan efter en månad kan man märka skillnad i smidighet, styrka och spänningar som släpper. Det är perfekt semestermotion eftersom det samtidigt övar upp förmågan till avslappning och mental närvaro. Det finns många olika typer av yoga att välja mellan, allt från intensiva och svettiga till lugnare och mer meditativa varianter.