SmartPointssystemet

SmartPointssystemet betonar helheten i våra matvanor, snarare än enskilda livsmedel. Detta stämmer väl överens med WHO (Världshälsoorganisationen)¹ och de nordiska näringsrekommendationerna². Medlemmar uppmuntras att skapa hälsosammare ätbeteende med fokus på mer frukt, grönsaker och magert protein och äta mindre av socker och mättat fett. Med mittWW är ingen mat eller dryck förbjuden. Medlemmar får en personlig SmartPointsbudget som hjälp för att veta hur mycket de ska äta.

 

SmartPointssystemet fokuserar på hälsa, inte enbart på kalorivärdet:

 

  • Kalorier utgör grunden för ett livsmedels SmartPointsvärde.

 

  • Socker höjer SmartPointsvärdet.

Oavsett påverkan på vikten kan ett lägre sockerintag minska risken för hjärt-kärlsjukdomar, typ 2-diabetes och karies.³

 

  • Mättat fett höjer SmartPointsvärdet.

Oavsett påverkan på vikten kan ett lägre intag av mättat fett sänka nivåerna av LDL kolesterol i blodet och minska risken för hjärt-kärlsjukdomar.³

 

  • Protein sänker SmartPointsvärdet.

Oavsett påverkan på vikten gör ett ökat proteinintag att du håller dig mätt och nöjd längre (jämfört med fett och kolhydrater).³

 

Varje plan på mittWW har en lista med NollPointsmat med 100+ till 300+ livsmedel som har 0 SmartPoints.

 

Hur använder medlemmar SmartPoints?

Med SmartPointssystemet tilldelas varje medlem en personlig SmartPointsbudget som baseras på ålder, kön, längd och vikt samt på huruvida medlemmen vill gå ner i vikt eller hålla sin vikt. För att beräkna varje medlems SmartPointsbudget (dvs energibehovet) används Mifflin-St Jeor-ekvationen som grund.  

Varje medlem får ett dagligt SmartPointsantal som kan spenderas på mat och dryck som man gillar. 

För att göra det lättare att följa mittWW får medlemmen även en Veckobonus (varierar mellan 14 till 42 SmartPoints) att använda efter behov. Upp till fyra oanvända dagliga SmartPoints förs automatiskt över till Veckobonusen för att ge ännu mer flexibilitet. 

 

Vad är NollPointsmat?

Sett över Grön, Blå och Lila plan finns det mer än 300+ NollPointsmat som inkluderar bland annat grönsaker, frukt, kyckling- och kalkonbröstfilé, naturell yoghurt 0,5%, ägg, fisk och tofu så väl som bönor, ärter, linser, majs, potatis och vissa fullkornsprodukter.

NollPointsmaten utgör grunden i en hälsosam kost och det är mindre sannolikt att överäta av den här maten vilket gör att medlemmar inte behöver väga, mäta eller registrera den. Det ger medlemmar möjlighet att sätta ihop måltider och mellanmål för att äta sig mätta och belåtna oavsett hur dagen eller veckan gått i övrigt.

Även om fibrer inte har en direkt påverkan på SmartPointsformeln så återspeglas hälsoaspekten via NollPointsmatens frukt och grönsaker som är bra fiberkällor.⁴ Vi förväntar oss att medlemmar kommer att få i sig tillräckligt med fibrer från frukt och grönsaker, men även från växtbaserade proteinkällor såsom bönor, ärter och linser.⁴ 

 

 

Tillbaka till Science Center


http://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet

2 Nordic Nutrition Recommendations 2012. 5th edition. Tillgänglig på: https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/naringsrekommendationer/

3 Scientific Report of the 2015 Dietary Guidelines Advisory Committee. Advisory report to the Secretary of Health and Human Services and the Secretary of Agriculture. First Print, February 2015.

4 Rebello C, Greenway FL, Dhurandhar NV. Functional foods to promote weight loss and satiety. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2014;17(6):596-604.