Information till dig som ungdom

Här följer information för dig som är mellan 13 och 17 år.

Grattis till att du har tagit ett bra beslut för din hälsa. Vi är glada att du kommer till våra Wellness Workshops. Det är här du kan träffa och bli inspirerad av andra människor som också har som mål att skaffa sig en hälsosammare livsstil. Dessutom får du tips och vägledning av din Wellness Coach varje vecka.

Här följer information för dig som är mellan 13 och 17 år.

Innan du börjar är det viktig att:

  • Du är minst 13 år, med ett överviktigt isoBMI. (Samma dag du fyller 18 år kan du följa det vanliga WW programmet utan några modifieringar).
  • Din målsman ska delge ett läkarintyg (alt skolsköterska/läkare) med tillåtelse att följa programmet tillsammans med nuvarande isoBMI och ett viktmål för dina 3 första månader. 
  • Du stämmer av med din läkare var tredje månad för att bedöma dina framsteg, försäkra att din viktminskningstakt är hälsosam och för att sätta ett viktmål för dina kommande tre månader.​
  • Medlemmar under 18 år får inte teckna Digitalt medlemskap och får därmed inte använda våra digitala tjänster som app och hemsida. 

Vad du behöver veta:

Du får en annan daglig SmartPoints®budget jämfört med vuxna. Du behöver en daglig budget som tar hänsyn till de extra kalorier du behöver då du fortfarande växer och utvecklas. Därför beräknar vi din personliga budget annorlunda än vi gör för vuxna.
Vi har utformat programmet för att hjälpa dig få en hälsosam viktminskningstakt. En hälsosam viktminskningstakt för ungdomar är ett halv kilo per vecka. Att stadigt gå ner lite i vikt ger bra resultat i långa loppet, särskilt eftersom du fortfarande växer.

Tips för att komma igång

  • Ersätt läsk och juice med vatten och andra lågkalori-drycker.
  • Ät frukost. Det ger dig nödvändiga näringsämnen för en god hälsa och ger dig en bra start på dagen.
  • Begränsa din skärmtid – TV, dator, surfplatta, mobiltelefon och TV-spel – till två timmar eller mindre per dag.
  • Rör på dig lite mer än du gjorde tidigare. För din hälsas skull behöver du röra på dig ungefär en timme per dag. Du behöver inte vara aktiv 1 timme åt gången, utan du kan dela upp den i mindre stunder. Du kan t ex promenerar till och från skolan varje dag eller hoppa av bussen eller två hållplatser tidigare om det är möjligt.

En sak till…

Behandla dig själv som en vän. Vi har alla en inre röst – hur låter din? Skulle du prata med en vän på samma sätt som du pratar till dig själv? Att vara snäll mot sig själv är viktigt, inte minst på den här resan. Det betyder att acceptera att ingen är perfekt och att inte döma sig själv. Du behandlar dig själv med förståelse, acceptans och vänlighet oavsett om det går bra eller dåligt. Och det lönar sig: Människor som är snälla mot sig själva är mer benägna att äta bättre, röra sig mer och ta bättre hand om sig i stressiga situationer.

Föreställ dig att en nära vän känner sig nedstämd. Vad skulle du tänka om henne eller honom? Vad skulle du säga? Tänk nu tillbaka på en situation då du inte uppskattade dig själv. Vad tänkte du då och vad sa du till dig själv? Skiljer det sig mot vad du skulle säga till en vän? Varför? Behandla dig själv som en vän nästa gång du kämpar och se vad som händer.

Vi ser framemot att träffa dig på Wellness Workshop.