Vad händer i kroppen när man går ner i vikt?

Det händer saker i kroppen när du minskar i vikt. Läs mer här.

När man går ned i vikt är det ju fettet man vill bli av med. Tyvärr är det som bekant inte möjligt att bara slippa kroppsfett eller punktförbränna fett på magen. Vad är det då som händer i kroppen när man går ned i vikt? Vi har frågat landets främsta inom fetmaforskning, professor emeritus Stephan Rössner. – Du vill ju bli av med fettet. Det är avsikten med hela processen men det är inte helt möjligt att bara bli av med det. När du går ned i vikt så bryter du alltid ned lite proteiner. Annars skulle man ju kunna se ut som Arnold Schwarzeneggers vid en viktnedgång, säger Stephan Rössner, som forskar inom fetma på KI och driver det egna bolaget Apple bay obesity research centre.

Träning viktigt
När man tappar vikt är det alltså oundvikligt att även förlora protein och muskler. Därför är det så viktigt att träna, genom det bygger man muskelmassa som i sin tur bränner mer energi än fett. Och så blir man ju stark och frisk av fysisk aktivitet.
Vad är det då för andra processer som startar vid en viktnedgång? Stephan Rössner säger att det första som ”ryker” är glykogenet i lever och muskler. Först efter en längre nedgång börjar man ”knapra” på fettet.
– Glykogen binder vatten tre gånger sin vikt. Det betyder att det första som händer är att du gör av med energi som energibränsle som man helt enkelt kissar ut. Det är ju kul för då känns det att det händer något.

Kroppsmassa och vikt
Tyvärr är det så kallade glädjekilon för fettmängden har inte ändrats. Hur ser det ut rent fysiskt? Är kroppen flexibel och kan anpassa sig efter en ny kroppsmassa? Den senaste tiden har det debatteras om att kroppen är biologiskt och genetiskt predisponerad för att upprätthålla en specifik vikt och nivå av kroppsfett. Men det finns inga tydliga fakta som pekar på det enligt Rössner.
– Det kallas för fat points och är väldigt omdiskuterat. Det finns en del data som talar för att överviktiga har fat points som inte är stabila, men inte att dessa så kallade fat points har en fastlagd nivå. Däremot finns forskning som visar att det bildas nya nervbanor när man går upp i vikt och att kroppen då uppfattar detta som sin nya kroppsmassa. Det enda man kan säga med säkerhet är att det är svårt att gå ned i vikt och att många får kämpa med det hela livet.

Viktigt med planering
Stephan Rössner kallar fetma för en planeringssjukdom och hänvisar till en amerikansk studie, The National Weight Control Registry. De har tittat på personer över 18 år som har gått ned 30 kilo i vikt och hållit sig där i minst ett år.
Gemensamt för dessa personer är att de håller ordning på sitt liv, för kostdagbok, äter frukost, har bra mat hemma och är fysiskt aktiva 150 minuter i veckan. Det här är något att sträva efter även om det kräver lite jobb. Fördelarna med att inte vara överviktig är så många.
– Mina patienter, alltså feta människor, förkortar livet med 11 år. Utöver ökad livslängd har en viktminskning en rad andra positiva effekter. Om vi pratar om de rent medicinska fördelarna så handlar det om minskat blodtryck, blodfett och blodsocker. Det är ju bingo direkt. Sedan har vi sådant som förbättrad sömn, ett allmänt välbefinnande och att folk blir mycket piggare. Det är också rimligt att tro att en stor del av tumörsjukdomar har med fetma att göra men det är svårt att mäta, säger Stephan Rössner.

Kanske bra att hålla i minnet när det känns som tuffast. Ta ett träningspass, drick ett glas vatten, känn efter hur du mår, låt sötsuget suga. Ingen säger att det är enkelt att gå ned i vikt och hålla sig där men vinsten i form av hälsa och livskvalitet är så stor att du bara inte får ge upp. Kämpa på och tänk på att du är långt ifrån ensam.