Crossfit – funktion, styrka och kondition

Sugen på att testa en ny effektiv träningsform? Läs mer om Crossfit här.
Crossfit – funktion, styrka och kondition

Amerikanen Greg Glassman har utvecklat träningsformen Crossfit sedan 1970-talet. Men det var i början av 2000-talet när han startade hemsidan crossfit.com, som en öppen Community där alla kunde dela resultat och få information, som träningsformen slog igenom på bred front. Nu har den kommit till Sverige. – I Crossfit tränar man styrka, kondition, smidighet och balans. Grunden är att hela tiden variera funktionella rörelser med hög intensitet, säger Andreas Hurtig, personlig tränare, som i april öppnar Crossfit Södermalm i Stockholm.

Övningarna bygger på vardagsrörelser som att sitta, lyfta, dra, klättra och springa men dessa görs med vikter och redskap som kettelbells, bumpers (vikter), ringar, bildäck och rep. Själva träningsstället, som kallas "boxar" inom Crossfit, ska gärna vara lite råa. Allt det här uppfyller Crossfit Södermalm med dess avskalade väggar, stora ytor och en takhöjd på fyra och en halv meter.
– Det behöver vi för att kunna klättra i rep, säger Andreas och pekar på en hög med rep som ännu inte hängts upp.

På Crossfit Södermalm vill man att träningen ska vara enkel. Därför har de två klasser samma tid dagligen, klockan 12 och 18. Utöver det även hopprepsträning och så kör en av delägarna, Paolo Roberto med bakgrund inom bland annat boxning och kampsport ett "inget tjafs-pass" där man främst använder sin egen kroppsvikt.

Mätbara resultat
Ett Crossfit-pass startas alltid med uppvärmning, följt av en teknikgenomgång och efter det själva träningen då parametern tid läggs till.
– Det finns tre sätt att mäta träningsresultaten. Att ta tyngre vikt, att klara av fler repetitioner eller att göra samma övning på kortare tid. Vilket jag förespråkar för det ger bäst träning och så kan man hålla koll på vad man presterar, säger Andreas.

Några av anledningarna till att Crossfit har kommit att bli en så populär träningsform är just möjligheten att ständigt kunna mäta sina resultat och deras effektivitet – mot sig själv eller andra. Ett pass är sällan längre än 30 minuter och kombinationen av övningar varieras ständigt. På ledda klasser är det instruktören som ser till att passen är omväxlande men den som tränar själv i gymmet får sin utmaning i form av "dagens pass" som presenteras på en stor griffeltavla i lokalen. Att varje dag ge en ny workout ingår i Crossfit.
– Konstant variation i träning är viktig eftersom kroppen är väldigt snabb på att anpassa sig. För att få utveckling måste den ha en utmaning och känna "att nu måste jag ta i". Först då får man ett träningsresultat. Kör man till exempel spinning flera gånger i veckan så behåller man resultatet men får ingen utveckling, säger Andreas som även har studerat anatomi och näringsfysiologi.

Just det stora utbudet av information gör att Crossfit är en träningsform som är relativt lätt att göra hemma. På dess svenska hemsida finns utöver en daglig övning, tips om workshops som lär ut grunderna, adresser till boxar och annan bra information.

Hur är Crossfit jämfört med andra träningsformer?
– När man belastar centrala nervsystemet så påverkar det hormoner som serotonin, dopamin och endorfin. Med alla dessa hormonpåslag kan man inte må annat än bra, säger Andreas och ler stort innan han fortsätter:
– Inte en enda person som jag har bett prova Crossfit har gått tillbaka till träning den gjorde innan. Det bästa är väl att testa själv och se vad det är jag pratar om.

Vill du veta mer och hitta en Crossfit box nära dig?
Gå in på: www.crossfitnordic.se
För mer information:
www.crossfitsodermalm.se
www.crossfit.com