Sant eller falskt om träning

Det finns många myter i omlopp när det gäller träning. Vissa är bara harmlösa halvsanningar medan andra faktiskt kan göra skada. Här granskar vi sju vanliga föreställningar och vad forskningen egentligen säger om dem.
216x216

Träning är lönlöst om man inte gör det regelbundet

Falskt. All aktivitet är bra så ursäkta dig inte med att du inte hinner gå till gymmet varje dag. Högintensiv träning ger till exempel snabba resultat utan att man behöver investera mer än 20 minuter per gång. Men även en halvtimmes promenad dagligen kan göra stor skillnad.

Platt mage med magträning

Falskt. Att träna magen ger förvisso starkare magmuskler, men för att få en platt mage krävs fettförbränning. Tyvärr går det inte att punktförbränna fett och var man lättast tappar i vikt beror på ens gener. Fettet runt magen brukar dock vara bland det sista man blir av med. Tålamod och ihärdighet är det som krävs.

Man går ned i vikt av träning

Falskt, i de flesta fall. Rent teoretiskt är det förstås sant, träning bränner energi vilket påverkar vikten. Problemet är dock att de flesta äter mer när de tränar. Dels ökar hungern och dels unnar sig de flesta mer godsaker. Detta i kombination med att träning inte bränner i närheten så mycket som de flesta tror gör det mycket svårt att gå ned i vikt enbart med hjälp av träning. Att både träna och äta nyttigt är den mest effektiva vägen till viktminskning.

Proteintillskott är nödvändigt för att bygga muskler

Falskt. De flesta får redan i sig mer protein än de behöver. Får man i sig för lite protein är det mycket riktigt svårt att bygga muskler, men ett överskott gör faktiskt mer skada än nytta. Proteintillskott är sällan nödvändigt för vanliga motionärer. Vill man ha i sig protein direkt efter träning är det minst lika effektivt att äta en kalkonsmörgås, lite yoghurt eller ett ägg.

Man blir bulkig av tung styrketräning

Många, framför allt kvinnor, undviker tung styrketräning av rädsla för att få för stora muskler. Detta är dock inget som sker över en natt utan kräver intensivt slit på gymmet i flera år. Dessutom har kvinnor svårt att bygga stora muskler på grund av låga testosteronnivåer. Däremot blir man starkare och får bättre uthållighet, insulinkänslighet, bentäthet, balans och rörlighet med hjälp av styrketräning.

Muskelminnet hjälper en att komma i form

Sant! Konditionen är en färskvara som måste underhållas ofta. Effekten av styrketräning sitter däremot i länge och dessutom skapas långvariga strukturella förändringar i muskelfibrerna som gör det lättare att komma i form igen, även efter ett längre träningsuppehåll. En paus i träningsrutinen innebär alltså inte alls att man är tillbaka på ruta ett.

Lågintensiv träning bränner mer fett

Nja. Myten säger att ju intensivare du tränar desto högre andel kolhydrater bränner du. Det stämmer faktiskt att du bränner en mindre andel fett, men den totala mängden blir större eftersom du förbränner fler kalorier vid intensiv träning. När kolhydratdepåerna är tomma övergår kroppen hur som helst till att bränna fett.

En anledning till att det cirkulerar så många myter och halvsanningar är att alla reagerar lite olika på träning. Vad som är sant för en person kanske inte stämmer för en annan. Använd ditt kritiska tänkande och prova dig fram till vad som känns rätt för just dig.