Mat

4 steg till att hitta din rätta portionsstorlek

Hur mycket är lagom för dig att äta? Följ dessa steg för att hitta rätt portionsstorlekar utifrån dig.

Här kan du ladda ner veckans strategi som PDF.

3 snabba fakta

1. Hur mycket vi äter påverkas av en mängd olika faktorer (t ex våra vanor, hur hungriga vi är, mängd tillgänglig mat, SmartPointsvärdet).

2. Den serveringsmängd/portionsmängd som står angiven på olika förpackningar baseras på vägledning från nationella tillsynsmyndigheter för att säkerställa att näringsinformationen visas konsekvent. Det innebär inte att det är en rekommenderad portionsstorlek!

3. Portionsstorlekar är personliga: Vad en person behöver äta för att känna sig mätt och nöjd och hålla sig inom sin SmartPointsbudget kan skilja sig mycket mot vad någon annan behöver.

Att göra den här veckan

Träna dig i att hitta rätt portionsstorlek med hjälp av följande steg: 

1. Servera dig själv.

Vad är en typisk portion för dig? Lägg till exempel upp den mängd pasta du vanligtvis brukar äta på den tallrik du brukar använda.

2. Få koll på mängden.

Mät eller väg upp pastaportionen med hjälp av måttsats eller matvåg. Då vet du hur mycket du faktiskt brukar äta.

3. Registrera det.
Använd WW appen för att leta upp SmartPointsvärdet på portionen. Hur påverkar portionen din budget? Tips! Med hjälp av streckkodsläsaren (som finns uppe i högra hörnet på startsidan min dag i appen) kan du scanna livsmedelsförpackningen för att få fram SmartPointsvärdet.

4. Bestäm vad som funkar.
När du väl fått en känsla för hur mycket du äter, kan du avgöra om mängden passar in i din SmartPointsbudget eller om du vill förändra något. Kom ihåg att du kan fylla på med din NollPointsmat i alla måltider för att dryga ut portionen. Lite mindre pasta och massor av grönsaker ger ett lägre SmartPointsvärde och mycket smak. Hyvla eller svarva t ex morot, butternutpumpa, zucchini eller kålrot och koka med pastan. 

Visste du att?

Du är inte ensam om du tycker att tallrikarna på restauranger blir större och större. Studier har visat att vissa portionsstorlekar har blivit upp till 5 gånger större de senaste 20 åren på snabbmatsrestaurangerna. Studier visar också att vi tenderar att äta mer när vi har mer mat på våra tallrikar.

Din hand visar vägen

Det är inte alltid vi har möjlighet att väga eller mäta portionen vi äter. Då kan din hand vara till hjälp för att uppskatta hur mycket du äter - se illustrationen nedan. Självklart är inte allas händer lika stora. Testa därför olika mått och jämför med din hand för att veta hur mycket din hand faktiskt mäter så att du kan utgå från detta.